Witamina C (kwas askorbinowy) – właściwości. Do czego jest nam potrzebna?

Witamina C jest jedną z najważniejszych witamin umożliwiających nam poprawne funkcjonowanie, tymczasem organizm ludzki nie potrafi wytwarzać jej samodzielnie. Kwas askorbinowy ma duże znaczenie dla dobrego działania układu immunologicznego, jest silnym antyoksydantem, wspomaga naszą urodę i kondycję ogólną. Możemy przyjmować go z pożywienia lub suplementować w postaci syntetycznej. Jakie są właściwości witaminy C, gdzie znajdziemy jej najwięcej i jak wpływa ona na nasze ciało?

rysunek uśmiechniętej pomarańczy

Właściwości witaminy C

Wspomaga odporność

Witamina C znana jest przede wszystkim ze swoich właściwości, poprawiających odporność. I faktycznie, wspomaga ona działanie układu immunologicznego, jednak, o czym wielu osób nie wie, jej działanie skuteczne jest głównie w zapobieganiu infekcjom. Badania wykazują, że systematyczne przyjmowanie kwasu askorbinowego może przyczynić się do zmniejszenia podatności na infekcje nawet do 50%, jednak witamina C nie jest już tak skuteczna, kiedy nasz organizm złapie jakiego świrusa. Dlatego najlepiej stosować ją w celach profilaktycznych.

Wspomaga układ krążenia

Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiegając tym samym łatwe tworzenie się siniaków i krwotoków. Hamuje wzrost złego cholesterolu, zmniejszając ryzyko miażdżycy.

Witamina C ma duże znaczenie w leczeniu nadciśnienia, ponieważ pomaga w regulacji ciśnienia tętniczego. Wspomaga wchłanianie wielu substancji odżywczych, w tym żelaza, co sprawia, że może zapobiegać anemii.

Witamina C w leczeniu nowotworów

Niektórzy naukowcy twierdzą, iż dożylne podawanie witaminy C wraz z lekami nowotworowymi może przyspieszyć ich działanie i wpłynąć na sprawniejsze zabijanie komórek nowotworowych. Co więcej, witamina C sprzyja łagodzeniu objawów, związanych z chemioterapią i radioterapią.

kobieta ze szklanką soku z cytryny


Efekt ten uzyskać można jedynie wtedy, gdy witamina C będzie podawana w zastrzykach, gdyż ma możliwość dotarcia do wszystkich komórek ciała. Inni badacze uważają, iż witamina C może spowolnić proces tworzenia przerzutów rakowych.


Witamina C zaangażowana jest w zwiększenie aktywności komórek NK, zwanych inaczej natural killer oraz limfocytów T i B, biorących udział w zwalczaniu patogenów i eliminacji komórek nowotworowych. Warto pamiętać, że kwas askorbinowy skutecznie poprawia odporność, a już samo to może przyczynić się do profilaktyki nowotworów.

Witamina C na stawy i kości

Witamina C bierze czynny udział w procesie tworzenia kolagenu – białka, mającego duże znaczenie w zachowaniu dobrej kondycji kości i stawów. Kwas askorbinowy może zmniejszać ryzyko kontuzji i zapewniać elastyczność stawów. Co więcej, witamina C jest niezbędna do wydzielania osseiny – budulcowego składnika kości. Jej spożywanie zaleca się więc nie tylko w profilaktyce infekcji, ale również osteoporozy. Witamina C ma duże znaczenie dla osób, uprawiających sport, przez co często znajdziemy ją w suplementach dla sportowców.

Sprawdź: Wzmocnij zdrowie swoich mięśni i stawów z Aliviolanem!

Kosmetyki z witaminą C

Witamina ta znalazła swoje miejsce również w przemyśle kosmetycznym. Ze względu na wydzielanie kolagenu, wspomaga jędrność skóry, a dzięki właściwościom przeciwutleniającym hamuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Nie jest to jednak jedyne jej działanie, witamina C chroni przed oparzeniami słonecznymi, zapewniając ochronę przed promieniami UV.

Kwas askorbinowy spotkamy w różnych kosmetykach na zmarszczki, przeznaczonych dla skóry starzejącej się, zwiotczałej. Zawarta w peelingach kosmetycznych, wspomaga ujędrnienie skóry. Witamina C często łączona jest z koenzymem Q10 w kremach odmładzających.

Witamina C – objawy niedoboru

Zbyt mała ilość witaminy C w organizmie ludzkim może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla zdrowia. Niedobór wiąże się z osłabieniem naczyń włosowatych, może też przyczynić się do rozwoju anemii, ponieważ witamina ta zwiększa wchłanianie substancji odżywczych, w tym żelaza. Co więcej, przy niedostatecznej ilości kwasu askorbinowego dochodzi do zaburzeń układu odpornościowego, a tym samym zwiększa się podatność na infekcje, może to również doprowadzić do rozwoju szkorbutu czy astmy.

Objawy niedoboru witaminy C, na które warto zwrócić uwagę to:

  • ogólne osłabienie i obniżona odporność;
  • spadek apetytu;
  • zwiększona skłonność do powstawania siniaków;
  • krwawiące, spuchnięte dziąsła;
  • bóle mięśni i stawów;
  • problemy z gojeniem się ran.

Czytaj też: jak pozbyć się bólu pleców?

Zapotrzebowanie na witaminę C – kiedy jest większe?

W niektórych sytuacjach zapotrzebowanie na witaminę C może być wyższe niż w normalnych okolicznościach. Wtedy szczeliną wagę należy przywiązać do zawartości tej witaminy w diecie.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C występuje;

  • w okresach rekonwalescencji;
  • przy obniżonej odporności;
  • u osób, które dużo ćwiczą (intensywne treningi cardio i siłowe);
  • u palących;
  • w przypadku anemii;
  • przy stanach zapalnych skóry i błon śluzowych;
  • w ciąży.

Witamina C – źródła

Najwięcej witaminy C znajduje się w:

Witamina C – żywność czy suplementy?

Naukowcy przekonują, że o ile jest taka możliwość, większość zapotrzebowania na witaminę C najlepiej czerpać z pożywienia. Suplementy zawierające systematyczną odmianę kwasu askorbinowego również zadziałają, ale ich przyswajanie przez organizm jest gorsze.

Oczywiście każda obróbka sprawia, że witaminy C jest w pożywieniu mniej. Jak ustrzec się przed jej utratą? Oto kilka rad:

  • spożywać produkty, będące źródłem witaminy C w postaci surowej;
  • wybierać jak najświeższe owoce i warzywa, gdyż to w nich znajduje się najwięcej witaminy C;
  • do obierania używać noży i obieraczek wykonanych ze stali nierdzewnej;
  • warzywa obierać najlepiej bezpośrednio przed podaniem i nie przetrzymywać ich długo w wodzie;
  • płyny po gotowaniu warzyw i owoców wykorzystać można do przyrządzania sosów;
  • starajmy się obierać jak najcieńszą warstwę skórki z owoców i warzyw, gdyż największe ilości witamin znajdują się tuż pod nią.

Uwaga:

Witamina C osłabia działanie tabletek antykoncepcyjnych

Przyjmowana w dawce większej niż 1000mg na dobę, witamina C może zwiększać stężenie estrogenu we krwi i zaburzać działanie pigułek antykoncepcyjnych. Kobiety przyjmujące zbyt duże dawki witaminy C mogą zauważyć u siebie objawy związane z nadmiarem estrogenu, takie jak: dolegliwości ze strony pęcherzyka żółciowego, wzdęcia, wymioty, nudności.

Czytaj również: Musujący sposób na młodość – Fizzy Collagen

konsument

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.