Rodzaje i właściwości kasz

Kasza to produkt, który bardzo często polecany jest przez dietetyków i trenerów personalnych. Ze względu na sporą ilość dobrych węglowodanów oraz mnogość składników odżywczych, kasze uznawane są za jeden z najlepszych produktów spożywczych. Mogą być też rozmaicie wykorzystywane: jako zamiennik ziemniaków do obiadu, składnik sałatek, a nawet do smacznych deserów. Co więcej, istnieje wiele rodzajów kasz, a każdy z nich charakteryzuje się indywidualnymi wartościami i właściwościami zdrowotnymi. Sprawdźmy, jakie są najpopularniejsze kasze i jakie mają właściwości.

Dlaczego warto stawiać na kasze?

Istnieje kilka powodów, dla których warto wprowadzić kasze do jadłospisu. Jednym z nich jest oczywiście ciekawy smak – każda kasza charakteryzuje się inną nutą i świetnie komponuje z różnymi produktami. Kasze dostarczają naszemu organizmowi również bogactwa witamin i minerałów, takich jak: cynk, magnez, potas czy witamin z grupy B. Kasze stanowią świetne źródło węglowodanów złożonych oraz białka, składników, które są niezwykle ważne w diecie sportowca. Ponadto, niektóre rodzaje kasz są bezglutenowe, sprawdzają się więc także w diecie u osób z celiakią.

Zobaczmy, jakie kasze najlepiej wdrożyć do diety.

Sprawdź: Dieta owsiana – na czym polega?

Kasza gryczana

kasza gryczana

Kasza gryczana powstaje z nasion gryki. Występuje w dwóch rodzajach:

  • kasza gryczana palona – charakteryzuje się ciemną barwą i intensywnym smakiem;
  • kasza gryczana niepalona (biała) – uznawana za zdrowszą.

Właściwości kaszy gryczanej

  • nie zawiera glutenu, dzięki czemu może być spożywana przez osoby z celiakią;
  • zawiera sporą ilość przeciwutleniaczy, co sprawia, że wpływa korzystnie na układ nerwowy i naczynia krwionośne;
  • stanowi bogactwo witamin, między innymi: B9, B2, B6, i B5;
  • ma w sobie dużo minerałów: żelazo, potas, magnez, cynk, mangan, selen i miedź.

Kasza gryczana – przeciwwskazania

Kaszy gryczanej nie powinny spożywać osoby:

  • z niewydolnością nerek;
  • cierpiące na wrzody żołądka lub dwunastnicy;
  • dzieci poniżej 10 miesiąca życia.

Kasza gryczana – zastosowanie w kuchni

  • świetnie komponuje się z mięsem i sosami np. w gulaszu;
  • połączona z białym serem może stanowić składnik farszu do pierogów lub naleśników;
  • idealna jako farsz do warzyw;
  • świetna na kotlety;
  • zmielona może być wykorzystywana do wypieków.

Kasza jaglana

kasza jaglana

Wytwarzana z ziarna prosa. Charakteryzuje się niewielkimi ziarnami w kolorze żółtym. Przez dietetyków uważana za jedną z najlepszych dostępnych kasz.

Właściwości kaszy jaglanej:

  • nie zawiera glutenu;
  • wpływa na dobrą kondycję kości, stawów, paznokci, skóry i włosów ze względu na wysoką zawartość krzemu i żelaza;
  • pomaga w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej;
  • stanowi bogactwo minerałów: żelazo, magnez, miedź, cynk, selen, mangan;
  • zawiera witaminy: z grupy B (B1, B2, PP, B6, B9, i B5) witamina E;
  • jest lekkostrawna.

Kasza jaglana – przeciwwskazania

Kaszy jaglanej nie powinny spożywać częściej niż raz w tygodniu osoby z niedoczynnością tarczycy.

Kasza jaglana – zastosowanie w kuchni

  • idealna do dań mięsnych i warzywnych;
  • świetnie sprawdza się jako składnik smacznych i zdrowych deserów;
  • dobrze komponuje się z jogurtem;
  • stanowi idealny pomysł na energetyczne śniadanie.

Kasza jęczmienna

kasza jęczmienna

Otrzymywana z ziaren jęczmienia. Ze względu na stopień rozdrobnienia dzielimy ją na:

  • kaszę jęczmienną pęczak – pełne, wypolerowane ziarno, pozbawione jedynie łuski;
  • kaszę jęczmienną perłową – kasza pęczak pocięta na kawałki, występuje w formie grubej, średniej i drobnej;
  • kaszę jęczmienną łamaną – rozdrobniony pęczak, który nie został poddany polerowaniu, dzięki czemu zachował większą ilość składników odżywczych.

Właściwości kaszy jęczmiennej:

  • wspomaga leczenie schorzeń układu krążenia;
  • zalecana osobom cierpiącym na nadciśnienie;
  • pomaga w unormowaniu poziomu glukozy we krwi;
  • stanowi dobre źródło błonnika i białka;
  • zawiera składniki mineralne: żelazo, potas, magnez, cynk, miedź, mangan, selen;
  • jest źródłem witamin B1, B2, PP, B6.

Kasza jęczmienna – przeciwwskazania

Kaszy jęczmiennej nie powinny spożywać osoby z celiakią oraz dzieci poniżej 10 miesiąca życia.

Kasza jęczmienna – zastosowanie w kuchni

  • idealna do gulaszu oraz sosów warzywnych i mięsnych;
  • świetnie smakuje z zupami różnego rodzaju;
  • doskonała do gołąbków lub jako nadzienie do warzyw;
  • dobry dodatek do sałatek warzywnych i owocowych;
  • najlepsza na kaszotto;
  • nadaje się na kotlety.

Amarantus

amarantus

Jest to drobna kasza, nazywana szarłatem. Uznawana jest za jedną z najstarszych roślin uprawnych na świecie. Polecany w diecie sportowców ze względu na wysoką zawartość dobrze wchłanialnych protein.

Wartości odżywcze amarantusa:

  • zawiera sporą ilość dobrze przyswajalnego białka;
  • stanowi bogate źródło żelaza;
  • nie zawiera glutenu.

Amarantus w kuchni – zastosowanie

Amarantus najczęściej wykorzystywany jest do wypieków i słodkich deserów. W sklepach znajdziemy również amarantus ekspandowany, który świetnie sprawdzi się jako dodatek do jogurtów, musli i owsianek.

Sprawdź również: Kmin rzymski – jak wpływa na naszą sylwetkę?

Komosa ryżowa

komosa ryżowa

Nazywana inaczej quinoa, jest uprawiana od lat, a jednak we współczesnej kuchni dietetycznej pojawiła się stosunkowo niedawno. Należy do grupy produktów zaliczanych do najzdrowszych, dlatego chętnie stosują ją sportowcy oraz specjaliści od zdrowego żywienia.

Właściwości odżywcze komosy ryżowej:

  • działa antyoksydacyjne;
  • łagodzi stany zapalne;
  • wykazuje właściwości przeciwalergiczne;
  • nie zawiera glutenu.

Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni

Quinoa ma bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Wykorzystywana jest często jako dodatek do innych kasz, powszechnie spotkamy ją w jogurtach, możemy wykorzystać jako dodatek wypieków i deserów.

Kasza manna

kasza manna

Białą, drobna kasza, która powstaje w procesie przemiału pszenicy na mąkę. Jest bardzo łatwa w przygotowaniu i uwielbiana przez dzieci.

Kasza manna – właściwości

  • zawiera witaminy: B1, B2, B6, B9, B5, PP;
  • ma dużo składników mineralnych: potas, magnez, cynk, żelazo, mangan, miedź;
  • zawiera dużą ilość jodu;
  • jest lekkostrawna.

Kasza manna – zastosowanie w kuchni

Wykorzystywana najczęściej do zagęszczania zup i innych potraw. Świetnie sprawdza się jako dodatek do deserów. Najpopularniejsza jest podawana na mleku z owocami.

Kuskus

kuskus

Jasnożółta, drobna kasza, powstała z pszenicy durum. Jej ziarna gotowane są na parze i polerowane. Cieszy się sporą popularnością nie tylko ze względu na składniki odżywcze, ale także na szybkość przygotowania. Zazwyczaj wystarczy zalać ją wrzątkiem i odczekać 5 minut, aby była gotowa do spożycia.

Kuskus – właściwości

  • jest lekkostrawna;
  • zawiera składniki mineralne: B1, B2, B5, PP, B6 i B9 oraz kwas foliowy;
  • stanowi bogate źródło białka i węglowodanów;
  • charakteryzuje się mniejszą ilością łuszczów w porównaniu do innych kasz.

Kuskus – przeciwwskazania

Ze względu na zawartość glutenu, kuskus nie jest zalecany osobom cierpiącym na celiakię oraz dzieciom do 9 miesiąca życia.

Kuskus – zastosowanie w kuchni

Świetnie smakuje na słodko, dodana do jogurtu, musli i innych deserów. Wykorzystywana do wypieków. Odpowiednia do potraw mięsnych, świetnie komponuje się z sosami mięsnymi i warzywami.

Kasza bulgur

Kasza bulgur

Kasza bulgur powstaje z gotowanych, wysuszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum. Występuje w trzech odmianach:

  • drobnoziarnistej;
  • średnioziarnistej;
  • gruboziarnistej.

Kasza bulgur – właściwości

  • wspomaga prace układu sercowo-naczyniowego;
  • korzystnie wpływa na układ nerwowy;
  • zawiera minerały: wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, sód, cynk;
  • stanowi źródło witamin: A, E, K, B6, kwasu foliowego, niacyny, ryboflawiny;
  • wspomaga trawienie.

Kasza bulgur – przeciwwskazania

Kasza bulgur zawiera gluten,a więc nie jest zalecana osobom, które wykazują nietolerancję glutenu.

Zobacz też: Dieta zupowa – czy pomoże Ci schudnąć?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.