Zdrowego trybu życia, obejmującego również właściwie skomponowaną dietę, nie należy rozpatrywać wyłącznie jako chwilową modę, lecz zdecydowanie powinien on na stałe wejść w nawyk, zwłaszcza kiedy zależy nam na szybkiej i co najważniejsze trwałej utracie wagi. Warto więc stosować w swojej kuchni odpowiednie produkty to ułatwiające, a jednym z nich, zalecanym przez specjalistów dietetyków, jest z pewnością olej kokosowy.

Olej na odchudzanie – czy na pewno działa?

Kiedy słyszymy, że podczas diety odchudzającej mamy spożywać olej, to w naszych głowach natychmiast zapala się ostrzegawcza lampka, jak to olej, przecież to tłuszcz, więc jak jedząc go można schudnąć. Wszystko jednak tak naprawdę zależy od rodzaju oleju, który będziemy używać w kuchni, a olej kokosowy, stosowany oczywiście jak wszystko z umiarem, może skutecznie wspomóc i przyspieszyć cały proces pozbycia się nadmiaru kilogramów. Ważne, aby kupować wyłącznie jego najzdrowszą odmianę, a na rynku spotykamy zazwyczaj dwie:

  • olej rafinowany, uzyskiwany podczas rafinacji przebiegającej w wysokiej temperaturze, podczas której traci niestety większość cennych składników odżywczych i co za tym idzie swoje właściwości zdrowotne;
  • olej nierafinowany, tłoczony metodą na zimno, zachowujący wszystkie cenne właściwości, stanowiący bogate źródło witamin oraz minerałów i charakteryzujący się jednocześnie pełnym, głębokim smakiem.

Jak widać, lepiej decydować się na olej nierafinowany i to nie tylko kokosowy, który faktycznie jest łatwiej przyswajalny przez organizm, doskonale nadając się zarówno do spożycia na surowo, jak i do pieczenia lub smażenia. Tego typu oleje, na czele z kokosowym, znajdują powszechne zastosowanie w medycynie, również do stosowania zewnętrznego, łagodzące wszystkie stany zapalne i podrażnienia skóry.

Olej kokosowy – skład i właściwości zdrowotne

Olej kokosowy tłoczy się na zimno, wykorzystując do tego koprę, czyli twardy miąższ orzecha, zawierający aż 70 procent tłuszczu. Jego nierafinowana odmiana ma unikalny skład, w którym znajdziemy niemal wszystko, czego potrzebuje organizm do długiego zachowania pełni zdrowia. Są to przede wszystkim witaminy B, E oraz K, minerały, potas, cynk, magnez, wapń, żelazo i kwas kaprylowy, wciąż trochę niedoceniany, ale coraz częściej używany w leczeniu wielu poważnych schorzeń. Wykazuje dużą skuteczność na różne odmiany grzybicy, łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego, powstrzymuje biegunki, obniża poziom złego cholesterolu we krwi, zapobiegając też cukrzycy typu II. U diabetyków powoduje usprawnienie wydzielania insuliny i większe uwrażliwienie na nią komórek.

W oleju kokosowym znajdziemy też szereg kwasów tłuszczowych, jedno i wielonasyconych oraz przeciwutleniacze, pomagające w usuwaniu z organizmu niebezpiecznych wolnych rodników. Ma korzystny i potwierdzony badaniami wpływ na profilaktykę choroby Alzheimera oraz Parkinsona, wspierając prawidłowe funkcjonowanie mózgu, w pewnym stopniu zmniejsza też ryzyko zawału, wylewu i zapobiega innym chorobom serca oraz układu krwionośnego.

Olej kokosowy – wspomaga odchudzanie

Nas jednak najbardziej interesuje wpływ oleju kokosowego na odchudzanie, czemu sprzyja jego specyficzna budowa chemiczna, jest bowiem złożony ze średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych, nazywanych MCFA, które nie ulegają podziałowi na mniejsze części. Dzięki temu trafiając bezpośrednio do komórek, ulegają całkowitemu spaleniu i nie odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej, a inny najczęściej wymieniany wpływ tego oleju na utratę wagi to:

  • korzystna stymulacja i przyspieszenie metabolizmu, olej kokosowy jest szybko trawiony i praktycznie w stu procentach przyswajalny;
  • zwiększenie tempa przemiany materii, ułatwiającego jednocześnie oczyszczenie z toksyn;
  • dostarczenie każdej komórce organizmu wszystkich niezbędnych wartości odżywczych, co jest najważniejsze, jeśli odchudzanie ma przynieść zadowalające efekty;
  • powstrzymanie łaknienia poprzez wywołanie uczucia sytości i ograniczenie w ten sposób podjadania pomiędzy posiłkami;
  • faktyczne zmniejszenie kaloryczności potraw przygotowywanych z użyciem oleju kokosowego;
  • dostarczenie organizmowi solidnej dawki energii oraz zwiększenie jego wytrzymałości na duży wysiłek fizyczny i psychiczny;
  • mniejsza ilość kalorii oraz tłuszczu niż w innych olejach czy tłuszczach pochodzenia zwierzęcego.

Olej kokosowy -zastosowanie w kuchni

Jak widać, warto zastąpić olejem kokosowym inne tłuszcze używane na co dzień do przygotowywania ulubionych potraw. Doskonale nadaje się do smażenia czy pieczenia, mając o wiele wyższą temperaturę dymienia, dzięki czemu unikniemy przypalenia, a każdej nawet najbardziej banalnej potrawie nada egzotycznego posmaku. Równie smaczny jest w postaci surowej, jako dodatek np. do lekkostrawnych, niskokalorycznych sałatek, ale stosując go, powinniśmy trzymać się kilku sprawdzonych zasad, mówiących, że:

  • najlepszy jest olej tłoczony na zimno, świeży o jak najdłuższej dacie przydatności do spożycia;
  • powinien stanowić co najmniej 50 procent wszystkich tłuszczów spożywanych w trakcie kuracji odchudzającej, a cała dieta musi być odpowiednio zbilansowana, bogata też w inne składniki odżywcze, błonnik czy węglowodany pochodzące z pełnoziarnistego pieczywa, warzyw i owoców;
  • na czas diety warto całkowicie zrezygnować z innych tłuszczów, szczególnie tych pochodzenia zwierzęcego, zastępując je właśnie olejem kokosowym.

Przepisów na potrawy z tym właśnie olejem znajdziemy tysiące w sieci i każdego dnia przybywa ich coraz więcej. Najważniejsze, aby wreszcie zdecydować się na jego zakup, wprowadzić do codziennego menu, a pozytywne efekty działania zaczniemy odczuwać bardzo szybko.

Comments (3)

  1. Wszędzie opisują ten olej jako dobry już na wszystko, ale czy tak naprawdę działa. Słyszałam różne opinie, jedni mówią że jest rewelacyjny na odchudzanie inni wprost odwrotnie. Znam go wyłącznie z kosmetyków, ale czy uda mi się z nim zgubić kilka kilo? Pomocy

  2. Dla zdrowia na pewno jest dobry, a skoro ma wpływ na metabolizm i trawienie to raczej powinien odchudzać. Pytałem znajomego dietetyka i faktycznie go polecał, sam za nim nie przepadam, nie odpowiada mi ten smak, ale moja dziewczyna odkąd używamy go w kuchni schudła 3 kg w miesiąc i cały czas mówi, że to przez olej kokosowy.

  3. U mnie nic nie dał, stosowałam go bardzo długo i nic, nie ubyło nawet 1 kg. Zaznaczam od razu, że jednocześnie trzymałam zdrową dietę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.