ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy jest wodnym roztworem kwasu octowego otrzymywanym w procesie fermentacji jabłek. Coraz częściej płyn ten gości w naszych kuchniach jako alternatywa dla zwykłego octu spirytusowego. W istocie, jest od niego dużo zdrowszy, łagodniejszy dla żołądka, zapewnia też lepsze efekty smakowe potrawom, do których jest dodawany. Obok bezsprzecznych walorów kulinarnych ocet jabłkowy ma także całą paletę istotnych atutów prozdrowotnych, między innymi uczestniczy w budowaniu odporności organizmu i wspomaga układ krążenia. Co więcej, jest również sojusznikiem szczupłej sylwetki i gładkiej, pozbawionej niedoskonałości skóry. Niewątpliwie warto na co dzień korzystać z dobrodziejstw octu jabłkowego, tym bardziej, że jest on szeroko dostępny w sklepach i prosty do samodzielnego przyrządzenia.

Co to jest ocet jabłkowy?

ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy to płyn koloru bursztynowego o charakterystycznym cierpkim smaku i ostrym aromacie, powstały na drodze dwufazowej fermentacji. Przygotowywany jest na bazie rozdrobnionych lub rozgniecionych jabłek albo soku jabłkowego oraz drożdży.

W pierwszym etapie procesu, podczas rozwoju drożdży, zachodzi fermentacja alkoholowa. W kolejnym etapie pod wpływem tlenu i bakterii następuje transformacja alkoholu w kwas octowy. Z biegiem fermentacji na powierzchni octu pojawia się mętna, galaretowata zawiesina, czyli tzw. matka octowa. Jest ona niezwykle wartościowa pod względem zawartości dobrych bakterii i innych bio-substancji.

Kwas octowy to w zasadzie główna substancja aktywna octu jabłkowego, ale końcowy produkt ma także wysoką zawartość dobroczynnych dla naszego organizmu bakterii, enzymów oraz aminokwasów. Ważne są także obecne w occie jabłkowym związki polifenolowe (np. kwas chlorogenowy, katechiny), które działają silnie antyoksydacyjnie, regenerująco oraz przeciwstarzeniowo. Co więcej, ocet jabłkowy obfituje również w liczne witaminy i biopierwiastki.

​Co zawiera ocet jabłkowy – lista drogocennych składników:

  • kwas octowy;
  • kwas mlekowy;
  • kwas galusowy;
  • kwas cytrynowy;
  • kwas kumarowy;
  • kwas chlorogenowy;
  • kwas kawowy;
  • enzymy;
  • aminokwasy;
  • pektyny (błonnik pokarmowy rozpuszczalny);
  • katechiny;
  • epikatechiny;
  • polifenole;
  • bioflawonoidy (kwercetyna);
  • minerały: potas, magnez, wapń, miedź, fosfor, siarka, żelazo, chlor, krzem;
  • witaminy: witamina A (beta-karoten), witaminy z grupy B, witamina C, witamina E.

​Ocet jabłkowy – kalorie

Ocet jabłkowy ma niewiele kalorii. Nie tuczy, jest całkowicie bezpieczny dla naszej sylwetki, a nawet bardzo korzystnie wpływa na proces wyszczuplania ciała. 100 ml octu jabłkowego zawiera tylko 20 kcal. Jedna łyżka stołowa tego płynu to zaledwie 3 kcal.

Ocet jabłkowy – wpływ na pH organizmu

Do zakwaszenia dochodzi, kiedy na skutek spożywania zbyt dużej ilości produktów mających odczyn kwaśny, a za małej ilości tych o odczynie alkalicznym (zasadowym), organizm samodzielnie nie jest w stanie zobojętnić kwasów, a co za tym idzie zostaje zaburzona równowaga kwasowo-zasadowa w ustroju. Efektem zakwaszenia organizmu są liczne dokuczliwe objawy, takie jak: bóle głowy, chroniczne zmęczenie, obniżenie sprawności umysłowej, wzdęcia, wypadanie włosów, szara i ziemista cera, wypryski, osłabienie, ociężałość, drażliwość itp.

Jednym z naturalnych recept na zakwaszenie organizmu jest omawiany ocet jabłkowy. Choć ma kwaśny smak, działa w naszym organizmie jak neutralizator nadmiaru kwasów. Pomaga przywrócić prawidłowe pH w ustroju i wpływa na odzyskanie równowagi kwasowo-zasadowej, tym samym uwalnia nas od uporczywych symptomów będących wynikiem zakwaszenia.

​Ocet jabłkowy – właściwości zdrowotne

Systematyczne picie wody z octem jabłkowym (z zachowaniem odpowiedniego stopnia rozcieńczenia) pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i przyczynia się do wyregulowania pracy całego ustroju, na przykład, jeśli chodzi o metabolizm, mechanizm pozbywania się toksyn, funkcjonowanie poszczególnych organów, poziom cukru we krwi, kondycję flory bakteryjnej i wielu innych aspektach.

Ocet jabłkowy a gospodarka węglowodanowa w organizmie

Obecność kwasu octowego, kwasu chlorogenowego i pektyn (frakcji rozpuszczalnej błonnika pokarmowego) w occie jabłkowym sprawia, że jest to produkt bardzo korzystny dla osób borykających się z cukrzycą, stanem przedcukrzycowym, insulinoopornością. Regularne picie octu jabłkowego prowadzi do poprawy metabolizmu węglowodanów i zwiększenia wrażliwości komórek na insulinę. Cukry dostarczone do organizmu wraz z pożywieniem wolniej i słabiej się wchłaniają, co skutkuje ograniczeniem intensywnych wyrzutów insuliny oraz gwałtownych wahań poziomu glukozy we krwi.

Działanie oczyszczające octu jabłkowego

Ocet jabłkowy doskonale sprawdza się w stanach obciążenia organizmu toksynami. Do kumulacji rozmaitych trucizn i zbędnych, zaburzających metabolizm substancji w ustroju dochodzi z różnych przyczyn, ale przeważnie odpowiedzialne są za ten stan rzeczy takie czynniki jak: zła dieta obfitująca w przetworzoną i pryskaną żywność, nadmiar używek, siedzący tryb życia, częste przebywanie w zanieczyszczonym środowisku, intensywne obcowanie z chemią. Skutki takiego nadmiaru toksyn w ciele to między innymi notoryczne problemy trawienne, migreny, zły stan skóry i włosów, problemy z koncentracją, trądzik, tycie, przemęczenie i apatia.

Dzięki zawartości pektyn, dobroczynnych bakterii kwasu mlekowego, siarki, licznych naturalnych enzymów, ocet jabłkowy na kilka sposobów stymuluje wymiatanie wszelkich szkodliwych substancji i złogów z ustroju.

Zwiększa produkcję moczu, wraz z którym pozbywamy się zbędnych substancji. Ocet jabłkowy pobudza też motorykę jelit, wpływając na sprawniejszą eliminację resztek pokarmowych i ubocznych produktów przemiany materii, przyspiesza metabolizm, poprawia pracę wątroby i wspomaga jej odtruwanie. Wszystko to sprzyja efektywnemu samooczyszczaniu organizmu.

Pozytywny wpływ octu jabłkowego na układ krążenia

Pośród licznych właściwości octu jabłkowego nie można nie wymienić dodatniego wpływu na serce i układ naczyniowy. Wykazuje działanie obniżające poziom cholesterolu i trójglicerydów, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko miażdżycy. Reguluje ciśnienie krwi, wspiera serce, polepsza kondycję naczyń krwionośnych, redukuje zagrożenie wystąpienia choroby niedokrwiennej i innych chorób układu krążenia. Usprawnia przepływ krwi, przeciwdziała tworzeniu się skrzepów w żyłach, pomaga w nadciśnieniu.

Ocet jabłkowy na dobrą odporność

Ocet jabłkowy jest też jednym z czołowych, naturalnych składników, które odgrywają istotną rolę w budowaniu wysokiej odporności organizmu i zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Silna reprezentacja antyoksydantów (w tym polifenole, witamina E, witamina A) oraz bogactwo bakterii probiotycznych to główne czynniki odpowiedzialne za fakt, że ocet jabłkowy jest bardzo mocnym wsparciem dla naszego układu immunologicznego.

Zawarte w occie jabłkowym antyoksydanty neutralizują szkodliwe wolne rodniki odpowiedzialne za przedwczesne starzenie organizmu, degenerację komórek i powstawanie nowotworów. Zaś kwas octowy i dobroczynne bakterie kwasu mlekowego (probiotyki) wykazują działanie antybakteryjne i antyseptyczne.

Co więcej, dobre bakterie probiotyczne obecne w occie jabłkowym budują zdrową, silną florę bakteryjną w jelitach, tym samym hamują namnażanie bakterii chorobotwórczych, zwalczają też szkodliwe grzyby, drożdżaki, pasożyty i inne patogeny. Pomagają również walczyć z chorobami zapalnymi jelit i wątroby i usprawniają procesy trawienne.

Z uwagi na silne właściwości antybakteryjne, ocet jabłkowy coraz częściej znajduje zastosowanie w dezynfekcji. Jest nieocenionym wsparciem podczas leczenia grzybicy i innych chorób skóry, zapalenia gardła, uszu, stawów oraz zatok. Ma też zastosowanie łagodzące bóle pleców, stawów, gardła czy ucha, dlatego okłady z octu wykorzystuje się w tych dolegliwościach.

Dzięki bioflawonoidom, w tym kwercetynie, ocet jabłkowy zwiększa także naszą odporność na przeziębienia, grypę, infekcje, alergie. Redukuje stany zapalne, zmniejsza podatność na choroby, kompleksowo wzmacnia organizm.

Ocet jabłkowy – zastosowanie w życiu codziennym

Jak stosować ocet jabłkowy? Możliwości jest mnóstwo. Picie octu jabłkowego wspomoże nasz organizm i przyspieszy odchudzanie. Dodając go do potraw, podkreślimy ich charakter i dodamy im wyrazistości. Aplikując go na skórę lub włosy, uzyskamy profity pielęgnacyjne, oczyszczające i antybakteryjne.

ocet jablkowy

Popularnością cieszy się tonik z octu jabłkowego, żel do mycia z octem jabłkowym, maseczki do twarzy z octem jabłkowym, wcierki i płukanki do włosów z octem jabłkowym, okłady z octem jabłkowym o działaniu przeciwzmarszczkowym i łagodzącym podrażnienia. Takie domowe kosmetyki z octem jabłkowym przywracają skórze właściwe pH, redukują przebarwienia, pobudzają mikrokrążenie, działają ujędrniająco, zwalczają stany zapalne i szkodliwe drobnoustroje, usuwają martwe komórki naskórka, odblokowują pory.

Ocet jabłkowy możemy również wykorzystać do czyszczenia zębów i dezynfekcji jamy ustnej. W przypadku mycia zębów octem jabłkowym musimy jednak bardzo uważać z jego proporcjami – za duże stężenie będzie zagrożeniem dla naszego szkliwa.

Uniwersalny w zastosowaniu ocet jabłkowy może też spokojnie zastąpić wiele chemicznych środków do czyszczenia różnorakich powierzchni w domu (np. armatury łazienkowej i kuchennej, blatów, wnętrza lodówki, podłóg, okien, dywanów). Wodą z octem jabłkowym możemy ponadto myć warzywa i owoce w celu pozbycia się szkodliwych pestycydów i bakterii.

Co więcej, dzięki działaniu antybakteryjnemu ocet jabłkowy stosuje się w celu hamowania rozwoju bakterii E. coli, które odpowiadają za psucie się żywności. Z tej właśnie przyczyny często używany jest do konserwowania jedzenia.

Takie właściwości octu jabłkowego sprawiają, że coraz częściej sięgają po niego osoby prowadzące zdrowy i oszczędny tryb życia oraz ceniące rozwiązania ekologiczne w życiu codziennym.

​Ocet jabłkowy na odchudzanie

Pod względem cech ocet jabłkowy może się wydawać podobny do octu spirytusowego, ale w przeciwieństwie do niego wykazuje działanie korzystne dla organizmu. Ostatnimi czasy ocet jabłkowy zyskuje coraz większą sławę pośród osób odchudzających się, które marzą o szybkim i sprawnym wypracowaniu smukłej sylwetki. Czy faktycznie ocet jabłkowy jest dużym wsparciem podczas odchudzania? Jeśli tak, to jak go stosować?

Rzeczywiście ocet jabłkowy wpływa na wzrost tempa zrzucania nadprogramowych kilogramów, wielotorowo wspomagając nas w trudnym i często bardzo mozolnym procesie wyszczuplania ciała. Przede wszystkim hamuje przyswajanie tłuszczów z pożywienia, blokując formowanie się nowej tkanki tłuszczowej. Przyspiesza też rozpad już wcześniej nagromadzonej tkanki lipidowej oraz stymuluje usuwanie złogów tłuszczu z ciała. Przeciwdziała otłuszczeniu organów, poprawia przemianę materii, zwiększa wydatkowanie kalorii przez organizm. Tłumi również łaknienie i zapobiega atakom wilczego głodu.

Badania wykazały, że picie octu jabłkowego zapewnia długotrwałe uczucie sytości, a to przyczynia się do spożywania znacznie mniejszych porcji jedzenia i dostarczanych wraz z nim kalorii. Efektem tego jest spadek masy ciała. Nie ma też wątpliwości, że osoby cierpiące na niepohamowany apetyt, szczególnie na słodycze oraz fast-foody powinny regularnie stosować ocet jabłkowy, co będzie lepszym sposobem na odchudzanie niż przyjmowanie różnego rodzaju medykamentów.

W kontekście walki z nadwagą i otyłością duże znaczenie ma również fakt, iż ocet jabłkowy działa oczyszczająco, likwidując wszelkie toksyny i substancje szkodliwe z organizmu. Skutkiem tego jest też sprawniejsza i dużo szybsza przemiana materii oraz łatwiej przebiegający proces zrzucania nadmiarowych kilogramów.

Z uwagi na zawartość kwasu octowego, naturalnych enzymów, dobroczynnych bakterii oraz pektyn, ocet jabłkowy pobudza pracę układu pokarmowego i polepsza trawienie. Stymuluje produkcję soku żołądkowego i enzymów trawiennych. Dzięki błonnikowi poprawia motorykę jelit, prowadząc do sprawniejszego usuwania z organizmu resztek pokarmowych i niepotrzebnych produktów przemiany materii oraz unormowania rytmu wypróżnień.

Pektyny usprawniające procesy trawienia pokarmów oraz normalizujące poziom cukru i cholesterolu we krwi, a także probiotyki, katechiny i inne cenne bio-substancje zawarte w occie jabłkowym przyczyniają się do poprawy metabolizmu i gospodarki energetycznej. Są też gwarantem efektywniejszej detoksykacji i szybszej redukcji wagi i obwodów ciała.

​Dieta octowa – czy warto ją stosować?

Popularnością wśród entuzjastów szczupłej talii cieszy się tzw. dieta octowa. Jest to kuracja odchudzająca polegająca na spożywaniu 1 szklanki wody z dodatkiem 1 łyżki octu jabłkowego przed głównymi posiłkami. Celem tej diety jest uaktywnienie procesu rozbijania skumulowanej tkanki tłuszczowej i przyspieszenie redukcji nadprogramowych kilogramów.

Dieta octowa cieszy się dużym zainteresowaniem, ale z drugiej strony, nie każdy, kto decyduje się ją zastosować, jest w stanie dłużej na niej wytrwać. Dla wielu osób częste picie roztworu octu kończy się występowaniem dokuczliwych podrażnień przewodu pokarmowego. Istnieje też spora rzesza osób, które zwyczajnie nie przepadają za smakiem ani zapachem octu. W obu przypadkach picie octu jabłkowego, choćby z wodą, 3 razy każdego dnia (w tym również na czczo!), na dłuższą metę nie wchodzi w rachubę.

​Jak stosować ocet jabłkowy na odchudzanie? Optymalna metoda

Ocet jabłkowy jako preparat przeznaczony do spożywania jest bezpieczny i nie wywołuje żadnych działań niepożądanych przy właściwym stosowaniu. Z drugiej strony, jako że jest mocno kwaśny, nie powinien być konsumowany zbyt intensywnie i z dużą częstotliwością, może bowiem spowodować podrażnienia organów wewnętrznych. Zatem jak pić ocet jabłkowy?

Aby przeprowadzić kurację odchudzającą lub prozdrowotną octem jabłkowym, trzeba przygotować roztwór wodny w proporcji: 1 łyżka stołowa octu jabłkowego na 1 szklankę wody. Pijemy taką miksturę około 30 minut przed planowanym śniadaniem, obiadem lub kolacją. 1 raz lub 2 razy dziennie wystarczy. Jeśli mamy delikatny żołądek, najlepiej zrezygnować z picia roztworu octu jabłkowego na czczo.

Jeszcze raz warto podkreślić, że nie zaleca się zwiększać stężenia roztworu ani częstotliwości jego spożywania, ponieważ może to spowodować podrażnienie błony śluzowej żołądka i przełyku, wywołać bóle brzucha, a także przyczynić się do wzrostu ryzyka wrzodów żołądka i odwapnienia kości.

Sprawdź najlepszy preparat z octem jabłkowym na rynku: Hey!Gummy

​Ocet jabłkowy – przepis. Jak zrobić ocet jabłkowy we własnej kuchni?

domowy ocet jablkowy

Ocet jabłkowy można kupić w sklepach z bio-żywnością, marketach, a także w wielu małych sklepach spożywczych. Najlepszy, najbardziej wartościowy jest ten lekko mętny, niepasteryzowany. Jeśli mamy trochę czasu, możemy też pokusić się o własnoręczne przyrządzenie octu jabłkowego. W istocie, jest to bardzo proste zadanie.

Prosty przepis na ocet jabłkowy

Składniki:

  • 1 kg jabłek
  • 1 l wody
  • 20 dkg drożdży
  • 10 dkg cukru
  • kromka razowego chleba

Sposób przygotowania:

Należy obrać jabłka, bardzo drobno posiekać albo zetrzeć na tarce lub też użyć sokowirówki. Powstałą masę przekładamy do naczynia, do którego dodajemy wodę, 10 dkg cukru, drożdże i kawałek chleba. Wszystko to przykrywamy gazą i zostawiamy na dziesięć dni.

Ocet jabłkowy – opinie

Według większości opinii ocet jabłkowy doskonale sprawdza się jako naturalne remedium na wiele dolegliwości, począwszy od kumulacji toksyn w organizmie, skończywszy na budowaniu odporności i usprawnianiu trawienia. Bardzo dobre opinie zbiera też ocet jabłkowy, jeśli chodzi o zastosowanie w kosmetyce.

A co z działaniem wyszczuplającym? W tej kwestii opinie o occie jabłkowym są podzielone, podobnie zresztą jak w sprawie różnych innych specyfików i suplementów diety. Jedni chwalą go za niezwykłą efektywność, ale są też tacy, którzy są średnio usatysfakcjonowani z rezultatów. Pośród zwolenników octu jabłkowego można znaleźć takich, którzy uważają, że lepszy jest ocet w płynie kupiony bądź sporządzony w domu, a także takich, którzy preferują ocet jabłkowy w tabletkach. Najwięcej pozytywnych opinii zbierają suplementy diety na odchudzanie, które obok octu jabłkowego mają w składzie również inne cenne składniki (np. Hey!Gummy).

Hey!Gummy

Decydując się na kurację odchudzającą z udziałem octu jabłkowego, musimy jednak pamiętać, że podobnie jak w przypadku innych kuracji wyszczuplających, nie uzyskamy maksymalnej efektywności, dopóki nie połączymy suplementacji ze zdrową, dobrze zbilansowana dietą odchudzającą oraz regularną, lubianą przez nas aktywnością fizyczną, np. fitnessem, bieganiem, pływaniem czy jazdą na rowerze.

Zobacz także:
Keto Actives – dzięki zjawisku ketozy zgubisz wszystkie zbędne kilogramy
Fast Burn Extreme – sprawdzamy skuteczność tego reduktora tkanki tłuszczowej! Czy warto go kupić?
BurnBooster – odchudzanie i spalanie tłuszczu na najwyższym poziomie
Keto Light Plus – szybkie i skuteczne wprowadzenie w stan ketozy ułatwiającej utratę wagi
Detoxyn – skutecznie wspomaga naturalną detoksykację organizmu.
Karolina Wieczorek

Dzielę się swoimi doświadczeniami i przekazuję wiedzę na temat zdrowia, urody oraz trenowania i modelowania ciała, publikując artykuły na portalach i blogach tematycznych. W moich tekstach znaleźć można ciekawe i przydatne porady, jak żyć zdrowo i witalnie oraz jak skutecznie zwalczać niedoskonałości figury i urody. Piszę również recenzje interesujących suplementów diety, kosmetyków, preparatów leczniczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.