Kontynuując nasz cykl o właściwościach oraz zastosowaniu konopi siewnych, nie możemy zapomnieć również o nasionach konopi, nazywanych inaczej siemieniem konopnym. Nie będzie zbytniej przesady w stwierdzeniu, że z bogactwem zawartych w nich składników odżywczych mało które inne ziarna mogą się równać, dlatego znajdują coraz powszechniejsze zastosowanie w dietetyce i medycynie naturalnej. Warto więc nieco dokładniej się z nimi zapoznać i zadecydować, czy warto na stałe wprowadzić je do swojego codziennego menu.

Konopie siewne – czym różnią się od indyjskich i jak legalnie można je uprawiać

Konopie siewne, jeszcze jakiś czas temu uprawiane na skalę przemysłową na terenie niemal całego naszego kraju, obecnie przeżywają swój prawdziwy renesans, w końcu uwolnione od towarzyszących nim negatywnych opinii. Przez całe lata były niestety mylone z indyjską odmianą, pełną THC, niebezpiecznej substancji o właściwościach narkotycznych, od której różnią się jednak diametralnie. Konopie siewne (Cannabis Sativa L.), nazywane również konopiami włóknistymi, to roślina zaliczana do rodziny konopiowatych, rosnąca naturalnie między innymi na terenach Azji, Zakaukaziu oraz w Afganistanie. Różnice pomiędzy nią a odmianą indyjską są tak duże, że naprawdę nie sposób ich pomylić, a różnią się nie tylko wyglądem, lecz także zawartością substancji odżywczych. W konopiach siewnych znajdziemy tylko minimalne, wręcz śladowe ilości THC (tetrahydrokannabinolu), ich uprawa jest więc w Polsce legalna, chociaż regulują to ściśle obowiązujące w tej kwestii przepisy.

Konopie włókniste można uprawiać jedynie w wyznaczonym wcześniej rejonie, na określonej powierzchni, z użyciem nasion należących do tzw. grupy elitarnej. Warunkiem rozpoczęcia takiej uprawy jest też podpisanie umowy kontraktacji z firmą mającą zezwolenie na skup i późniejszą przeróbkę nasion, wydane przez Urząd Marszałkowski danego województwa. Konopie siewne wykorzystuje się na wiele różnych sposobów, najbardziej znany jest produkowany z nich olej konopny o wielu cennych właściwościach zdrowotnych. Produkuje się z też z nich olej CBD, zawierający kannabidiol, coraz powszechniej używany w leczeniu wielu chorób. Do tego duetu dołączyły obecnie i nasiona konopi, znane też pod nazwą siemienia konopnego, mające doskonałe właściwości odżywcze, zdaniem wielu specjalistów nawet lepsze niż popularne siemię lniane.

Nasiona konopi – skład chemiczny, czyli co znajdziemy w każdym ziarenku

Słowo chemiczny może na pierwszy rzut oka wzbudzać w nas pewne kontrowersje, ale przecież wszystko wokół nas składa się z jakichś substancji chemicznych i nie inaczej jest też w przypadku nasion siemienia konopnego. Właśnie skład decyduje bezpośrednio o ich właściwościach prozdrowotnych, a bogactwo substancji, jakie w nich znajdziemy zachwyca nie tylko laików, ale i wielu specjalistów od zdrowego żywienia. Wszystkie składniki występują tu w idealnie dobranych proporcjach, maksymalizujących pozytywny wpływ na nasz organizm. Możemy je podzielić na trzy najważniejsze grupy, a wartości odżywcze sprawiają, że nasiona konopi śmiało zaliczamy do elitarnej super żywności.

Składniki odżywcze, które znajdziemy w siemieniu konopnym

1. Witamina E i inne równie wartościowe, niezbędne dla zachowania zdrowia

Nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniej codziennej dawki witamin, które musimy regularnie dostarczać mu wraz z pożywieniem. Najważniejszą witaminą, jaką znajdziemy w nasionach konopi siewnej, jest witamina E, nie bez przyczyny nazywana witaminą młodości i płodności. Jest to cenny, naturalny przeciwutleniacz, którego głównym zadaniem jest ochrona organizmu przed stresem oksydacyjnym mogącym doprowadzić do uszkodzenia komórek w wyniku niekorzystnego działania wolnych rodników. Spowalnia wszystkie procesy starzenia się, pozwalając długo zachować zdrowie i młodość, doskonale wpływa też na pracę mięśni. Chroni czerwone płytki krwi przed niekontrolowanym, groźnym w skutkach sklejaniem się, biorąc udział w syntezie substancji przeciwkrzepliwych temu zapobiegających. Jest również niezbędna do prawidłowego wytwarzania nasienia u mężczyzn, u kobiet wpływając na właściwy rozwój płodu i utrzymanie ciąży.

Oprócz witaminy E siemię konopne zawiera też równie cenne witaminy z grupy B: B1, B3, B5 i B6, wpływające między innymi na wzrost kości, stan skóry i paznokci, wspierające układ immunologiczny, biorące aktywny udział w syntezie testosteronu, niezbędnego męskiego hormonu. Witamina A ma z kolei działanie antynowotworowe, wzmacnia ściany komórek, poprawia wzrok, przyspiesza gojenie ran i wspomaga produkcję czerwonych krwinek.

2. Nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3, Omega-6 i Omega-9

Kolejnym, istotnym z punktu naszego zdrowia, składnikiem, który znajdziemy w ziarenkach siemienia konopnego, są niezwykle cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, spośród których najważniejsze to:

  • Omega-3, będące podstawowym budulcem wszystkich komórek naszego ciała, zaliczane do kwasów NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, bez których po prostu nie jesteśmy w stanie się obejść. Omega-3 chronią nasz organizm przed wieloma niebezpiecznymi chorobami, na czele z nowotworami, doskonale wpływają na pracę mózgu, zwiększając pamięć i koncentrację, poprawiają wzrok, zapobiegając zwyrodnieniu plamki żółtej. Mają też niezwykle korzystny wpływ na pracę serca oraz całego układu krwionośnego, chroniąc przed takimi przypadłościami, jak zawał serca, arytmia i szczególnie groźnymi zakrzepami. Ich pozytywne działanie szybko odczuje też nasz układ odpornościowy;
  • Omega-6, mające przede wszystkim właściwości przeciwzapalne, chroniące przed wystąpieniem wielu chorób autoimmunologicznych, zapobiegające odkładaniu się cholesterolu LDL we krwi, co zabezpiecza nas między innymi przed miażdżycą, udarem mózgu lub zawałem serca. Podobnie jak Omega-3 są budulcem komórek, pozwalają wyregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, regulują gospodarkę hormonalną organizmu, pomagają w leczeniu cukrzycy typu II, wspomagają pracę układu trawiennego. Dostarczając je we właściwych ilościach, właśnie z nasionami konopi, dbamy też o stan skóry, która zawsze jest odpowiednio nawilżona oraz włosów, dzięki czemu można szybko i skutecznie opanować ich nadmierne wypadanie;
  • Omega-9, kolejny nienasycony kwas, nazywany też oleinowym, bez którego nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować, także zaliczany do NNKT, charakteryzujący się wielopłaszczyznowym, kompleksowym działaniem, skutecznie wspomagającym pracę wielu układów i narządów naszego organizmu. Dobrze wpływa na pracę serca i układu krwionośnego, regulując poziom wspomnianego cholesterolu LDL, pomaga zwalczać nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, zmniejszając ilość wydzielanych kwasów żołądkowych, dzięki czemu nie odczuwamy zgagi, przeciwdziała również powstawaniu kamieni żółciowych. Podobnie jak Omega-6 poprawia kondycję skóry, pomagając zwalczać jej podrażnienia i stany zapalne.

Warto także podkreślić, że dwa pierwsze na liście nienasycone kwasy tłuszczowe, Omega-3 oraz Omega-6, występują w nasionach konopi w idealnie dobranych względem siebie proporcjach, optymalnym stosunku 3 do 1. Jest to bilans zdecydowanie najkorzystniej wpływający na nasze zdrowie, neutralizujący ewentualnie występujące skutki niedoboru lub nadmiaru jednego z tych kwasów.

3. Składniki mineralne, błonnik pokarmowy i duże ilości białka

Oprócz witamin i kwasów tłuszczowych siemię konopne jest też bogatym źródłem minerałów oraz łatwo przyswajalnego błonnika pokarmowego. Wszelkie niedobory w naszej diecie najważniejszych pierwiastków niemal natychmiast kończą się trudnymi do wyleczenia stanami chorobowymi, a w nasionach znajdziemy takie potrzebne nam minerały jak:

  • żelazo;
  • cynk;
  • fosfor;
  • wapń;
  • żelazo;
  • krzem;
  • miedź;
  • bor;
  • sód;
  • jod.

Obecność błonnika pokarmowego i to w jego łatwo przyswajalnej postaci ma z kolei niezwykle pozytywny wpływ na trawienie i ogólnie na pracę wszystkich elementów naszego układu pokarmowego. Spowalnia on między innymi wchłanianie węglowodanów, przeciwdziałając w ten sposób wahaniom poziomu cukru we krwi, eliminuje z organizmu toksyny i inne negatywnie działające produkty przemiany materii, zapobiegając rozwojowi chorób żołądka lub jelit. Dodatkowe działanie błonnika polega na skutecznym hamowaniu apetytu, który nieopanowany w porę kończy się podjadaniem prowadzącym do nadwagi i otyłości.

Nasiona konopi – właściwości zdrowotne, którym nie można się oprzeć

Patrząc na taki skład, naprawdę trudno się dziwić, że konopie siewne i ich nasiona, czyli siemię konopne, robią w ostatnim czasie wręcz oszałamiającą karierę na całym świecie i to nie tylko wśród miłośników zdrowej żywności, ale i wśród licznych pasjonatów medycyny naturalnej. Korzyści z ich wprowadzenie do diety są oczywiste, a regularne spożywanie jest zalecane każdemu, komu zależy na:

  • wzmocnieniu swojej odporności, tej naturalnej bariery chroniącej organizm przed chorobami i innymi infekcjami;
  • skutecznej profilaktyce będącej zabezpieczeniem przed problemami z sercem oraz układem krążenia;
  • w przypadku kobiet na złagodzeniu zarówno objawów samej miesiączki, często mającej niezwykle bolesny przebieg, jak i objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego;
  • stałym zachowaniu prawidłowej mikroflory bakteryjnej w jelitach, także niezbędnej do szybkiego trawienia i spalania tkanki tłuszczowej;
  • uregulowaniu całej gospodarki hormonalnej organizmu, pozwalającej uniknąć niekontrolowanych wzrostów poziomu niektórych hormonów spotykanych zwłaszcza w okresie menopauzy lub andropauzy;
  • perfekcyjnie gładkiej, jędrnej skórze, bez najmniejszych nawet zmian trądzikowych, idealnie nawilżonej i o naturalnym, głębokim kolorycie;
  • mocnych, niełamliwych i dobrze odżywionych włosach, co przeciwdziała ich wypadaniu i nie trzeba używać w tym celu żadnych środków farmakologicznych;
  • braku jakichkolwiek problemów trawiennych, biegunek, zaparć czy wzdęć;
  • utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy oraz obniżeniu „złego” cholesterolu we krwi, z jednoczesnym podniesieniem tego korzystnego dla zdrowia;
  • pełnym uzupełnieniu istniejących braków opisanych powyżej substancji odżywczych, ze szczególnym podkreśleniem kwasów tłuszczowych Omega-3, Omega-6, Omega-9.

Nasiona konopi – jak najlepiej je spożywać

Nasiona konopi siewnych można bez większych problemów dostać w sklepach ze zdrową żywnością, gdzie są zazwyczaj dostępne w kilku postaciach, zmielonej, łuskanej lub w całości razem z łupinami, w których również znajdują się składniki cenne dla zdrowia. Cena za typowe opakowanie również nie jest zbyt wygórowana i za paczkę nasion o wadze 250 g zapłacimy najczęściej nie więcej niż 15 – 20 złotych. Można je powodzeniem używać jako dodatek do wielu potraw np. dodając w postaci zmielonej do mąki, z której następnie samodzielnie upieczemy smakowite pieczywo lub ciasteczka. Doskonale sprawdzą się też jako składnik koktajli, zwłaszcza kiedy zmiksujemy je z naszymi ulubionymi warzywami i owocami. Z siemienia konopnego robi się też wspomniany wyjątkowo smakowity olej, idealny dodatek do sałatek, na którym jednak nie można nic smażyć, ze względu na jego niską temperaturę dymienia. Pomysłów na wykorzystanie nasion konopi w kuchni jest naprawdę mnóstwo i przeglądając przepisy na stronach poświęconych zdrowemu odżywianiu, każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

Comments (5)

  1. Odkryłam konopie siewne i siemię konopne już kilka miesięcy temu i muszę się przyznać, że od razu się w nich zakochałam. Stosowałam przedtem siemię lniane, ale jak patrzyłam ne tę nieapetyczną breję jaka powstawała po ich podgrzaniu to aż nie miałam ochoty ich jeść. Teraz robię sobie koktajle z nasionkami, czuję się coraz lepiej i widzę że waga też zaczęła trochę spadać, więc mam wszystko o co mi chodziło 🙂

  2. Ciekawe uzupełnienie oleju konopnego który już mam w kuchni i dodaję do sałatek na przemian z oliwą z oliwek. Do smaku trzeba się przyzwyczaić, ale dałam radę i teraz powoli przymierzam się do upieczenia ciastek z dodatkiem zmielonego siemienia. Zobaczę co z tego wyjdzie i napisze jak smakowały, bo znalazłam kilka przepisów w sieci i koniecznie muszę je wypróbować.

  3. Bea1999, też jestem ciekawy jak będą smakować. Oleju konopnego sami używamy z żoną, ale siemienia konopnego jeszcze nie próbowaliśmy. Gdzie można je kupić, bo nie mam zaufania do zakupów z netu, z jakiś niepewnych źródeł.

  4. Najlepiej znajdź u siebie w mieście sklep z żywnością ekologiczną, jak nie ma to na pewno będzie w najbliższym większym mieście. Jak znajdziesz dobry, renomowany sklep w internecie to też nie ma ryzyka, nikt ci marihuany nie przyśle nie bój się :-). Jak czytałeś, uprawa i sprzedaż konopi siewnych jest ściśle kontrolowana i to samo dotyczy sprzedaży nasion.

  5. Przyłaczam się do Bea1999, ja kupuję ze sklepu internetowego i nigdy się nie naciąłem. Używam siemienia w koktajlach, zawsze piję takie rano przed pracą i mam mega energię na cały dzień. Praca, siłownia i impreza nie stanowią problemu, spróbujcie też owsianki z ich dodatkiem, najlepsza na śniadanie.

Pozostaw odpowiedź Alizee Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.