Wśród wielu metod radzenia sobie z najróżniejszymi chorobami, nadal jedno z czołowych miejsc zajmuje ziołolecznictwo, rozpowszechnione także w naszym kraju. Wykorzystuje się w nim wiele roślin o potwierdzonych właściwościach prozdrowotnych, takich jak imbir, znany i ceniony już od niemal 5 tysięcy lat. Używa się go również w kuchni, gdzie jest smakowitym dodatkiem do wielu potraw, a w ostatnich latach zyskał uznanie jako ważny składnik skutecznych kuracji odchudzających.

Imbir – co znajdziemy w jego korzeniu

Roślina ta w naturalnej postaci jest spotykana jedynie na terenach Azji oraz Australii, gdzie rośnie w wielu odmianach, które jednak w większości nie nadają się do spożycia. Odmiana, jaką używamy w naszych kuchniach, nosi nazwę imbiru lekarskiego i wykorzystujemy jej jadalny korzeń, o charakterystycznym, nieco pikantnym smaku. Obecnie uprawia się ją w wielu regionach świata, Chinach, Nigerii, Jamajce czy na Tajwanie, dzięki czemu jego cena nieustannie spada i praktycznie każdy może już sobie na niego pozwolić. Od tysięcy lat imbir gości w kuchniach z wielu rejonów świata, będąc przede wszystkim przyprawą o doskonałych walorach smakowych dodawaną do sałatek, sosów zup, a nawet do herbaty i innych rozgrzewających napojów. Jednak najważniejsze są jego właściwości zdrowotne, które zawdzięcza wielu substancjom wchodzącym w jego skład, a znajdziemy w nim przede wszystkim:

  • olejki eteryczne zawierające substancje żywiczne, związki fenolowe, zingiberol, gingerol i ziferon, odpowiadające też z jego pikantny smak;
  • tiaminę, witaminę B1;
  • ryboflawinę, witaminę B2;
  • niacynę, witaminę B3;
  • witaminy A, B6, C, D, E i K;
  • minerały, takie jak wapń, potas, żelazo, cynk, fosfor, magnez i sód;
  • kwasy tłuszczowe jedno i wielonienasycone.

Imbir – potwierdzone właściwości zdrowotne

Taki skład imbiru sprawia, że jego regularne spożywanie jest niezwykle korzystne dla zachowania długiego zdrowia i ma potwierdzone właściwości:

  • regulujące procesy trawienne. Zapobiega takim dolegliwościom ze strony układu pokarmowego jak wymioty oraz wzdęcia, ma także działanie moczopędne, usuwające obrzęki, żółciopędne oraz rozkurczowe, zwiększa też wydzielanie śliny i soków żołądkowych;
  • antywirusowe i przeciwbakteryjne, co powoduje, że jest używany w leczeniu zarówno groźnych infekcji, jak i łagodzeniu objawów zwykłego przeziębienia;
  • chroniące przed zakrzepicą, dzięki zapobieganiu tzw. agregacji, czyli nadmiernemu zlepianiu się płytek krwi;
  • łagodzące intensywne bóle miesiączkowe i bóle stawów. Jest używany w leczeniu artretyzmu i reumatoidalnego zapalenia stawów, będąc składnikiem wielu maści i żelów rozgrzewających;
  • zwiększające ukrwienie mózgu, co ma wpływ na lepszą koncentrację i możliwości umysłowe;
  • obniżające poziom złego cholesterolu we krwi;
  • minimalizujące ryzyko wystąpienia nowotworów;
  • polepszające krążenie, rozrzedzające krew podobnie jak aspiryna i rozgrzewające cały organizm;
  • detoksykacyjne, ułatwiające usunięcie zbędnych produktów przemiany materii;
  • opóźniające procesy starzenia, dzięki dużej zawartości antyoksydantów;
  • wzmacniające układ odpornościowy, poprawiające wrażliwość organizmu na działanie insuliny i chroniące przed chorobami wiele narządów wewnętrznych na czele z wątrobą;
  • zwiększające libido, jest bowiem znanym afrodyzjakiem.

Imbir – ważny składnik skutecznej diety odchudzającej

Jak widać, warto bez zbędnej zwłoki wprowadzić ten korzeń do stałej, codziennej diety, a w krótkim czasie odczujemy również jego właściwości odchudzające i razem z nim szybko pozbędziemy się wszystkich nadprogramowych kilogramów. Dzieje się tak właśnie dzięki zawartości wspomnianych związków fenolowych, mających działanie termogenne, a bez termogenezy nie mamy co nawet myśleć o skutecznym odchudzaniu. Ciepło powstające w czasie tego procesu fizjologicznego bierze się ze spalania kalorii znajdujących się w tkance tłuszczowej, dzięki czemu nasza sylwetka staje się coraz bardziej szczupła i wysmukła.

Imbir wpływa również na zwiększenie skuteczności procesów metabolicznych, właśnie poprzez wydzielanie soków trawiennych, pobudzające jelita do intensywniejszej pracy. Stabilizuje też poziom leptyny w organizmie, dzięki czemu powstrzymuje nadmierne łaknienie, zmniejsza uczucie głodu i nie podjadamy pomiędzy posiłkami. Jedząc korzeń tej rośliny, możemy liczyć na szybką utratę wagi, jednak tylko w przypadku gdy połączymy to z kompleksowym, zdrowym stylem życia. Imbir to tylko cenny dodatek ułatwiający pozbycie się nadmiaru tłuszczu, ale bez ruchu i odpowiednio zbilansowanej diety nie mamy co liczyć na najmniejsze nawet pozytywne rezultaty.

Imbir – jak go najlepiej jeść i kto powinien go unikać

Zazwyczaj spożywamy imbir w postaci zmielonej, która jednak znacznie różni się smakiem od świeżego, całego korzenia. Już niewielki dodatek samodzielnie zmielonego, całkowicie zmienia smak wielu popularnych potraw, jarskich np. sałatek lub mięsnych, takich jak japońskie sushi, nadając im egzotycznego, specyficznego charakteru, sprawdzając się także w ciastach. Najbardziej rozpowszechniony jest jako dodatek do herbaty, skutecznie rozgrzewającej nawet w najchłodniejsze dni. Równie chętnie zaczynamy sięgać po słodki imbir kandyzowany w miodzie albo marynowany, które to pojawiły już się w naszych sklepach. Jest też składnikiem wielu suplementów diety, zwłaszcza tych zalecanych właśnie w odchudzaniu.

Pomysłów na potrawy z dodatkiem imbiru znajdziemy mnóstwo, choćby w internecie, ale musimy jednocześnie pamiętać, że nie każdy może bezpiecznie go jeść. Z racji jego ostrego smaku nie jest zalecany dla osób cierpiących na wrzody żołądka, dwunastnicy lub inne schorzenia układu pokarmowego. Z jego spożyciem należy uważać przy problemach z krzepnięciem krwi oraz nadciśnieniu, a kobiety w ciąży powinny go unikać ze względu na możliwość podrażnienia ściany żołądka. Inne często wymieniane przez specjalistów przeciwwskazania całkowicie wykluczające imbir z diety, to hemofilia, niewydolność i marskość wątroby oraz małopłytkowość.

Comments (4)

  1. Świetny w leczeniu przeziębienia, w zimie nie ma nic lepszego. Po co brać tabletki, jak można profilaktycznie pić herbatę z imbirem, miodem i cytryną. Podnosi odporność, ale kiedy coś jednak złapię, to wystarczą takie dwie wieczorem i rano wszystko mija jak ręką odjął. Człowiek poci się bardziej niż po lekach rozgrzewających.

  2. Nie tylko na przeziębienie, ale tez na wiele innych chorób. Kiedyś miałam potworne problemy z zatokami, nieważne czy lato czy zima cały czas zapchany nos, praktycznie nic na to nie pomagało, nawet najdroższe antybiotyki za grube pieniądze. Lekarze już zastanawiali się nad mechanicznym ściągnięciem, ale znalazłam informacje o działaniu imbiru i sprawdził się na 100 procent. Piłam napar zrobiony z imbiru, ½ szklanki wieczorem i przeszło po dwóch tygodniach.

  3. Ja używam go cały czas w kuchni i mówiąc szczerze nawet nie wiedziałem że ma takie właściwości zdrowotne. Po prostu mi smakuje, najbardziej w cukrze, a sushi to sobie bez niego nie wyobrażam, ale teraz znajdę dla niego trochę więcej zastosowań.

  4. Mało jest roślin tak uniwersalnych jak imbir. Właściwości prozdrowotne to znam od dawna, smakowe też i dodaję do wielu potraw, ale ostatnio dowiedziałem się że to też afrodyzjak. Faktycznie działa na potencję, jak każdy facet czasami mam kłopoty, po imbirze to się nie zdarza. Szklanka napoju z jego dodatkiem i zawsze staję na wysokości zadania 🙂 .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.