Przygotowując codziennie ulubione potrawy i przyprawiając je ostrą papryką, nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że za ten niekiedy palący smak odpowiada kapsaicyna. Jest to organiczna substancja ceniona nie tylko za walory smakowe, ale przede wszystkim za zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Kapsaicyna – w czym można ją znaleźć

Kapsaicyna jest związkiem chemicznym zaliczanym do grupy alkaloidów, bezzapachowym i o charakterystycznym pomarańczowym kolorze, który znajdziemy przede wszystkim w różnych odmianach papryki, szczególnie tych ostrych. Stopień jej ostrości określa skala SHU, Scoville’a, a najwyższa zanotowana to 16 mln jednostek, co praktycznie wyklucza taką paprykę z przydatności do spożycia. Smak działa bezpośrednio na receptory odpowiedzialne między innymi za odczuwanie bólu i w zależności od stopnia ostrości może to być łagodne lub nawet trudne do wytrzymania pieczenie. W przypadku jej przedawkowania nie wolno płukać ust wodą tylko wypić szklankę tłustego mleka, które z pewnością pomoże. Nikt oczywiście nie każe nam jeść czystej kapsaicyny, a w niewielkich ilościach ma liczne właściwości lecznicze, pozwalając również szybko pozbyć się zbędnych kilogramów.

Kapsaicyna – własności odżywcze

Najwięcej kapsaicyny, korzystnie wpływającej na organizm, znajdziemy w papryczkach chili, popularnym dodatku do wielu potraw, znanym w kuchniach praktycznie na całym świecie. Dla ułatwienia produkuje się również ich zmieloną odmianę, znaną jako pieprz cayenne. W swoim składzie zawiera mnóstwo cennych składników odżywczych, takich jak:

  • witamina C, w 100 g papryczki ponad 200 procent dziennego zapotrzebowania;
  • witamina B6, 39 procent w 100 g;
  • witamina A, więcej niż w takiej samej ilości np. marchwi;
  • minerały: żelazo, potas, cynk, selen i magnez.

Zanim jednak wprowadzimy ją na stałe do swojego menu, musimy pamiętać o rozsądnym jej spożyciu, w nadmiarze, niezależnie od źródła pochodzenia, jest silnie toksyczna, a nawet może doprowadzić do zgonu, który następuje po spożyciu od 56 do 512 g na każdy kilogram masy ciała. Musimy również liczyć się z innymi skutkami ubocznymi i w przypadku uczulenia na nią, nawet małą jej ilość może stać się przyczyną zaburzeń ze strony układu pokarmowego, wymiotów, nudności, silnych bólów żołądka i wątroby.

Kapsaicyna – właściwości zdrowotne i odchudzające

Jeszcze do niedawna twierdzono też, że jej jedzenie może powodować wiele chorób, w tym wrzody żołądka, ale na szczęście specjaliści szybko obalili ten mit i potwierdzili korzyści, jakie niesie dla naszego zdrowia. Nie tylko dostarcza mu duże ilości wymienionych wyżej substancji odżywczych, ale i pomaga w leczeniu i profilaktyce wielu schorzeń, chroniąc przed:

  • chorobami serca i układu krwionośnego, zapobiegając tworzeniu się niebezpiecznych zakrzepów, zmniejsza również poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi, reguluje nadciśnienie tętnicze, minimalizując jednocześnie ryzyko zawału serca, miażdżycy oraz udarów;
  • nowotworami, dzięki dużej zawartości antyutleniaczy pomagających zwalczyć komórki rakowe. Wykazuje dużą skuteczność w przeciwdziałaniu nowotworom okrężnicy, żołądka, prostaty, płuc czy różnym odmianom raka skóry, w tym najczęściej spotykanego czerniaka, wywołanego nadmiernym opalaniem;
  • migrenowymi bólami głowy oraz zatok i silnymi bólami mięśniowo – szkieletowymi, reumatycznymi i artretycznymi;
  • problemami z układem pokarmowym, leczy bowiem niektóre stany zapalne jelit i przeciwdziała bakteriom powodującym wrzody żołądka, zmniejsza też wydzielanie kwasów żołądkowych, zapobiegając w ten sposób uciążliwej nadkwasocie;
  • chorobą Alzheimera, a wyniki kolejnych przeprowadzanych badań dają nadzieję wszystkim chorującym na nią pacjentom.

Substancja ta została także doceniona przez dietetyków zalecających ją w procesie odchudzania. W różnych postaciach, naturalnej np. papryki czy w zawierających ją suplementach diety, powinna znaleźć się w diecie każdego, kto chce szybko pozbyć się zbędnych kilogramów. Zaledwie 2,5 g kapsaicyny spożyte bezpośrednio przed posiłkiem skutecznie hamuje apetyt, w wyniku czego zjadamy o wiele mniej, reguluje również przemianę materii. Odnotowano jej korzystny wpływ na spalanie tłuszczów dzięki termogenezie, procesie naturalnego wytwarzania ciepła przez organizm, w nadnerczach, w wyniku czego szybko pozbędziemy się zbędnych kalorii, przyspiesza też trawienie węglowodanów.

Kapsaicyna – dostępna w suplementach diety

Codzienne jedzenie papryki w różnych postaciach może i jest zdrowe, jednak szybko może się znudzić, dlatego kapsaicynę lepiej dostarczać w postaci suplementów diety, mających ją w składzie. Oprócz niej zawierają również wiele innych cennych substancji, których działanie przyczyni się nie tylko do poprawy naszego stanu zdrowia, ale i tak upragnionej utraty wagi. Szybko i skutecznie uzupełnią wszystkie inne braki w codziennej diecie, której zazwyczaj nie mamy czasu odpowiednio skomponować, zadowalając się posiłkami o niskiej wartości odżywczej. Na rynku w naszym kraju jest dostępne wiele tego typu specyfików z kapsaicyną, lecz na szczególną uwagę zasługują dwa z nich:

  • Silvets, preparat w tabletkach, w którym oprócz pieprzu cayenne znajdziemy takie sprawdzone składniki jak jagody acai, kolejną cenioną substancję odchudzającą, guaranę, źródło dającej dużo energii kofeiny oraz wyciąg z zielonej herbaty;

  • Garcinia Cambogia Actives, z garcinią kambodżańską, jednym z najlepszych blokerów nadmiernego łaknienia, pieprzem cayenne, również zieloną herbatą i dodatkiem zielonej kawy.

To, jaki suplement z kapsaicyną wybierzemy, zależy od naszych osobistych preferencji, w obu przypadkach możemy liczyć na skuteczne działanie, potwierdzone nie tylko przez specjalistów, ale i licznych zadowolonych pacjentów, wystawiających im pozytywne opinie na forach internetowych.

Comments (6)

  1. Na pewno działa przeciwrakowo, czytałam że wpływa na neutralizację komórek nowotworowych, można ją jeść jako papryczki chili, ale faktycznie lepsze są suplementy. Nie dość, że mają dużo kapsaicyny to dodatkowo wiele innych fajnych rzeczy wpływających na zdrowie.

  2. Jest najlepsza na odchudzanie, szczególnie jak chce się zrobić rzeźbę, momentalnie spala tkankę tłuszczową dzięki swoim właściwościom termogenicznym. Jedzenia codziennie papryki nie polecam, wrzody będą jak w banku, ale jakieś dobre suple można brać, byleby miały sensowny, kompleksowy skład. Ze swojej strony polecam Silvets, mam wypróbowany.

  3. Spala tłuszcz i kalorie, hamuje głód, nie podjadam między posiłkami, pozbyłam się już 6 kg w półtora miesiąca, więc chyba działa. Ostre potrawy są u mnie na porządku dziennym, mój żołądek na razie je znosi, a jak zaczną szkodzić to też przestawię się na tabletki z kapsaicyną. Nie widzę problemu, suplementy i tak biorę na szybszą utratę wagi, po prostu kupię inne.

  4. Smak uwielbiam ale nie mogę jeść ostrego, zaraz zgaga i niestrawność. Wkurzam się ciągle, bo czytam jak działają, tylko że jakoś nie mogę się przekonać do suplementacji tabletkami, a same ćwiczenia i dieta to za mało. Różne są opinie i nie wiem w jakie mam wierzyć. Poradźcie czy warto, czy to faktycznie coś daje.

  5. Gina, to zależy co będziesz chciała brać, sama musisz znaleźć taki, którego skład będzie ci w pełni odpowiadał. Zobacz co mają w składzie, znajdź jakieś dodatkowe informacje na temat każdego składnika i zdecyduj. Każdy ma swoje widzimisie na ten temat i ciężko jest coś jednoznacznie doradzić.

  6. Bierz co chcesz, byleby z kapsaicyną, a jak będzie coś jeszcze to tylko lepiej dla Ciebie. Od nadmiaru główka nie boli, nie zaszkodzi, a może pomóc na inne rzeczy, nie tylko schudnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.