Cynamon sposobem na odchudzanie? Przeczytaj artykuł i zastosuj go w diecie!

Dieta odchudzająca powinna być nie tylko odpowiednio zbilansowana i pełna niezbędnych składników odżywczych, najlepiej naturalnego, roślinnego pochodzenia. Warto także zadbać o jej walory smakowe i brak monotonii, nieograniczania się do zaledwie kilku potraw. Zdrowa kuchnia, nawet w wersji dietetycznej, naprawdę może być smaczna i urozmaicona, jeśli tylko użyjemy w niej zróżnicowanych przypraw. Wiele z nich nie tylko poprawi smak choćby porannych płatków owsianych lub zwykłej zupy jarzynowej, mają jednocześnie liczne właściwości zdrowotne i sprzyjające utracie wagi. Oprócz pieprzu, pełnego piperyny czy papryki mającej w składzie kapsaicynę, substancje ułatwiające spalanie tkanki tłuszczowej, warto zainteresować się również cynamonem. Nie tylko doskonale komponuje się z zarówno słodkimi, jak i gorzkimi potrawami, jego korzystnego wpływu na zdrowie także nie da się zlekceważyć. Właśnie dlatego doceniają go specjaliści z różnych dziedzin medycyny, również od odchudzania i znalazł się w składzie wielu suplementów diety to ułatwiających.

Gdzie w naturze rośnie cynamon i jakie są cztery główne jego odmiany

związane laski cynamonu

Cynamon jest znany w europejskiej kuchni od czasów starożytnych, kiedy to stał się popularną przyprawą trafiającą na stoły bogaczy w Grecji i Rzymie. W tym przypadku pochodził z terenów ówczesnego Egiptu, gdzie zresztą drzewa cynamonowca są uprawiane do dziś. Należą do rodziny wawrzynowatych (Lauraceae) i jest ich aż ponad 250 gatunków, dorastających nawet do powyżej 10 m, chociaż do pozyskiwania cynamonu używa się niższych odmian, nieprzekraczających 2 – 3 m. Miejsce ich pochodzenia jest bezpośrednio związane z czterema głównymi odmianami tej smakowitej przyprawy i w sprzedaży znajdziemy:

  • cynamon cejloński, pochodzący ze Sri Lanki, wyspy leżącej u południowych wybrzeży Indii, koloru jasnobrązowego, o lekko słodkim smaku;
  • cynamon indonezyjski, pochodzący, jak sama jego nazwa wskazuje z Indonezji, ciemniejszej barwy o ostrym, a nie słodkim smaku;
  • cynamon wietnamski, również ciemny, czerwono – brązowy, o smaku mieszanym, ostrym i słodkim;
  • cynamon kasja, nazywany powszechnie chińskim, ostry i gorzki, ciemnoczerwony i brązowy zarazem.

Dwie najpopularniejsze i najpowszechniej stosowane odmiany cynamonu to cejloński i chiński, które warto mieć w swojej kuchni, aby dodając je do potraw, szybko odczuć pozytywne efekty ich licznych właściwości zdrowotnych. My polecamy zwłaszcza cynamon cejloński, zwinięty w charakterystyczne cienkie laski, mające kształt dwóch położonych obok siebie rurek, którego aromatu i smaku nie da się porównać z niczym innym. Tak naprawdę jest to kora drzewa cynamonowca, która po ścięciu jest poddawana procesowi wstępnej fermentacji, a następnie krojona zgodnie z zamówieniem odbiorcy i suszona naturalnie na słońcu. Zdecydowanie polecamy kupno cynamonu w laskach, a nie w postaci zmielonej, mniej aromatycznego i pozbawionego części swoich cennych właściwości.

Najważniejsze składniki odżywcze cynamonu, którymi warto się zainteresować

Większość z nas docenia cynamon tylko jako kolejną przyprawę, zresztą w pełni zasłużenie, nie myśląc nawet o jej składzie pełnym substancji odżywczych, spośród których wiele pozwala też na szybką redukcję wagi. Warto jednak uważać z jego ilością, mimo że ma pewne właściwości odchudzające, to jest dosyć wysokokaloryczny, 100 g to aż 247 kcal, na szczęście do potraw dodaje się go niewiele. Nawjwartościowsze składniki znajdujące się w cynamonie to:

  • błonnik pokarmowy, aż 53 g w 100 g przyprawy. Można go śmiało uznać za podstawę prawidłowego trawienia i przemiany materii;
  • węglowodany, w ilości 53 g na 100 g;
  • witamina A, czyli retinol albo beta-karoten, o działaniu antybakteryjnym i antyoksydacyjnym, usuwająca wolne rodniki, dbająca o mocną odporność i szybką regenerację uszkodzonych komórek;
  • witamina B1, czyli tiamina, odpowiedzialna między innymi za prawidłową pracę serca, układu krwionośnego, układu nerwowego, przyspieszająca gojenie się ran. Także jest przeciwutleniaczem i wzmacnia osłabiony układ immunologiczny;
  • witamina B2, ryboflawina, uczestnicząca w procesach metabolicznych prowadzących do spalania tkanki tłuszczowej, aktywująca inne składniki odżywcze w naszym organizmie, warunkująca całość błony śluzowej układu pokarmowego;
  • witamina B3, niacyna, której zadaniem jest nadzorowanie pracy mózgu i pozostałych elementów układu nerwowego, regulacja gospodarki hormonalnej organizmu, wydzielania wielu istotnych hormonów, w tym kortyzolu wpływającego na pojawienie się objawów stresu oraz insuliny odpowiedzialnej za utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi;
  • witamina B6, pirydoksyna, biorąca udział w produkcji czerwonych krwinek oraz metabolizmie aminokwasów i syntezie białek. Dba o serce, zapobiegając wielu jego chorobom, w tym szczególnie groźnej niedokrwistości, reguluje ciśnienie krwi;
  • witamina B9, bardziej znana jako kwas foliowy, odpowiedzialna za prawidłowy wzrost i rozwój wszystkich komórek naszego ciała, a razem z witaminą B12 zapobiega rozwojowi anemii;
  • witamina C, kwas askorbinowy, działająca podobnie, jak witamina A, usuwająca z organizmu chorobotwórcze wolne rodniki i wzmacniająca odporność;
  • minerały: wapń, magnez, potas, fosfor, cynk, żelazo, mangan.

Jakie korzyści zdrowotne zyskamy wprowadzając cynamon do swojej diety

sproszkowany cynamon i laski cynamonu

Zanim przejdziemy do opisu wszystkich właściwości leczniczych i odchudzających cynamonu, musimy wspomnieć o jeszcze jednym jego ważnym składniku, kumarynie. Jest to niestety substancja niezbyt korzystna dla naszego zdrowia, zwłaszcza spożywana w zbyt dużych ilościach. Jej ilość jest zróżnicowana dla różnych gatunków tej przyprawy, na szczęście odmiana cejlońska ma jej najmniej. Działanie niepożądane kumaryny sprowadza się przede wszystkim do zwiększenia ryzyka uszkodzenia wątroby i nerek, lecz dostarczana we właściwych dawkach ma również pewne zalety, działając przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo, pomagając zwalczyć infekcje grzybicze i pasożytnicze. Nie jest więc do końca tak szkodliwa, jak się ją przedstawia i nie powinna w żadnym przypadku rzutować na decyzję o wprowadzeniu cynamonu do swojej diety, co zresztą zalecają lekarze i dietetycy, podkreślając takie najistotniejsze korzyści zdrowotne jak:

Właściwości antybakteryjne, antywirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwbólowe

Cynamon w każdej swojej postaci pomaga poradzić sobie z większością infekcji, niezależnie od ich podłoża, bakteryjnego czy wirusowego. Jest przecież powszechnie używany w leczeniu przeziębienia, dodawany do gorącego mleka z miodem, napoju podawanego nam przez nasze Mamy lub Babcie. Badania wykazały, że ta przyprawa doskonale sobie radzi z eliminacją wielu bakterii mogących stać się przyczyną niebezpiecznych chorób, przede wszystkim Escherichia coli (bakteria e. Coli), pałeczek okrężnicy prowadzących do zakażenia w obrębie układu pokarmowego. Objawia się to silnymi bólami brzucha, biegunką, wymiotami, ogólnym osłabieniem organizmu i towarzyszącą temu silną, trudną do zbicia gorączką. Cynamon wykazuje skuteczność także w przypadku bakterii salmonelli, przyczyny zapalenia żołądka i jelit oraz niektórych gatunków grzybów, drożdżaków i pleśni należących np. do gatunku Candida. Właściwości antybakteryjne przydadzą się także w przypadku trądziku, radząc sobie praktycznie z każdym rodzajem wywołujących go drobnoustrojów.

Właściwości przeciwnowotworowe

O wielu lat prowadzi się badania nad zastosowaniem cynamonu w leczeniu oraz profilaktyce chorób nowotworowych i pierwsze uzyskane wyniki są naprawdę obiecujące. Potwierdzono właściwości antyoksydacyjne, co jak wiemy, pozwala usunąć jedną z przyczyn rozwoju raka, czyli destrukcyjne w działaniu wolne rodniki.

Skuteczna ochrona serca, układu krążenia, mózgu i układu nerwowego

Wynika to przede wszystkim z właściwości cynamonu obniżających i utrzymujących prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, pozwalający uniknąć tworzenia się zatorów żylnych, zagrażających nawet życiu. Cynamon reguluje przepływ krwi, ułatwiającn w ten sposób prawidłowe natlenienie całego organizmu, także mózgu, dzięki czemu możemy liczyć na lepszą pamięć i koncentrację, co jest szczególnie ważne dla osób uczących się lub pracujących umysłowo. Zapobieganiu chorobom serca i układu krążenia sprzyjają także właściwości cynamonu pomagające w utrzymaniu właściwego poziomu glukozy we krwi i zmniejszeniu insulinoodporności. Właśnie dlatego zaleca się jego użycie w leczeniu cukrzycy zarówno typu I, jak i II, a jak wykazały testy, spożyty na czczo obniża poziom cukru nawet o około 30 procent. Wpływ cynamonu na pracę mózgu polega również na zahamowaniu gromadzenia się w nim białka tau znajdującego się w komórkach nerwowych i odpowiedzialnego za chorobę Alzheimera. Podobne, coraz lepsze efekty uzyskuje się także w łagodzeniu objawów choroby Parkinsona.

Właściwości odchudzające i ułatwiające utrzymanie prawidłowej masy ciała

ćwicząca kobieta

Dla nas, jak zresztą sugeruje tytuł tego artykułu, najważniejsze są jednak właściwości odchudzające cynamonu. Nie da się jednak nie przedstawić wcześniej innych dolegliwości, w których leczeniu może być stosowany, są bowiem bezpośrednio powiązane z rozwojem nadwagi i otyłości. Można powiedzieć, że obowiązuje tu zasada naczyń połączonych, wiele chorób jest powodowanych wzrostem naszej wagi i odwrotnie, to one mogą stać się przyczyną tego, że tyjemy. Cynamon sprzyja odchudzaniu przede wszystkim dlatego, że jest zaliczany do tzw. termogeników, czyli substancji pozwalających na efektywniejsze spalanie całego zbędnego tłuszczu. Podobnie jak kapsaicyna z papryki, czy piperyna uzyskiwana z ziaren czarnego pieprzu, intensyfikuje procesy termogenezy oraz lipolazy, dzięki którym można podnieść temperaturę ciała i zredukować w ten sposób nadmiar kalorii i komórek tłuszczowych. Odbywa się to całkowicie bezpiecznie i nie istnieje tu żadne zagrożenie dla zdrowia, jak to często bywa w przypadku sztucznych, syntetycznych „spalaczy” kupowanych z niesprawdzonego źródła, których użycie może skończyć się tragicznie. W przypadku cynamonu nie ma takiego problemu, a kolejnym czynnikiem, wpływającym na skuteczność prowadzonej kuracji odchudzającej, jest wspomniane zwiększenie wrażliwości organizmu na działanie insuliny. Cukrzyca i otyłość to choroby niemal zawsze występujące w parze, a pierwsza jest najczęściej powodowana przez duże ilości tkanki tłuszczowej odkładającej się na brzuchu, co zaburza całą gospodarkę hormonalną organizmu, przede wszystkim stopień przyswajalności insuliny. Uwzględnijmy także oddziaływanie cynamonu na procesy trawienne oraz metaboliczne prowadzące do szybszego rozkładu nie tylko tłuszczów, ale i węglowodanów. Oczywiście cynamon, tak jak wiele innych podobnych mu przypraw, należy traktować wyłącznie jako dodatek do zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety, pozbawionej wszystkiego, co tłuste i tuczące. Należy ją również połączyć z aktywnością fizyczną, zalecaną przez lekarzy i dietetyków, spacerami z kijkami, ćwiczeniami z hantlami, a po wzmocnieniu kondycji także z bieganiem i długą jazdą na rowerze.

Czytaj także: Ranking spalaczy tłuszczu

Najczęstsze przeciwwskazania uniemożliwiające stosowanie cynamonu

Mimo niewątpliwych zalet i pomocy w dojściu do wymarzonej niskiej wagi oraz szczupłej sylwetki nie każdy może stosować cynamon, w niektórych wypadkach powoduje bowiem dosyć uciążliwe skutki uboczne. Należą do nich:

  • typowe reakcje alergiczne, przede wszystkim skórne, zaczerwienienia, podrażnienia, wysypka i pojawiające się zmiany trądzikowe;
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego, niestrawności, biegunki, a w skrajnych wypadkach także wymioty i bóle brzucha;
  • możliwe działania niepożądane u kobiet w ciąży, które zdecydowanie nie powinny używać tej przyprawy, może bowiem stać się przyczyną poronienia, u nich lepiej sprawdzi się imbir, niestwarzający takiego ryzyka;
  • wspomniane ryzyko uszkodzenia wątroby oraz nerek w wyniku spożycia zbyt dużej ilości szkodliwej kumaryny, mogącej mieć działanie toksyczne.

Źródła:

Comments (3)

  1. Cynamon jest obecny zawsze w mojej mannie z jabłkiem, kocham ten smak :D, rano na czczo piję tez miód wodę przegotowaną i cynamon, to tez zauważyłam 4 kg mniej po miesiącu

  2. Bardzo lubię w zimne dni robić sobie ten koktajl mleko + cynamon + miód i tylko dobrej książki brakuje…

  3. Kocham dopdawać cynamon do szarlotki, sniadania, ogolnie idealnie pasuje do jablek i owoców, ale tez kiedy mam ochote na coś słodkiego, działa wtedy taka troche jak oszustwi, mam wrazenie ze pije jakiś slodki kefir a to porostu maślanka z cynamonem 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.