cellulit

Cellulit to bardzo częsta niedoskonałość skórna występująca u kobiet. U mężczyzn obserwowana jest rzadko. Ze względu na swoją charakterystyczną strukturę cellulit nazywany jest potocznie pomarańczową skórką. Pojawia się przede wszystkim na udach, pośladkach, biodrach, brzuchu, niekiedy także zauważyć go można na piersiach, ramionach oraz plecach.

Cellulit jest wynikiem zaburzonego mikrokrążenia oraz nadmiernego gromadzenia się wody, toksyn oraz grudek tłuszczu w tkance podskórnej. Jest to mankament, który zakłóca ładny wygląd sylwetki i burzy nasze poczucie atrakcyjności, dlatego nie dziwi fakt, że większość kobiet pokłada wiele starań, aby skutecznie pozbyć się znienawidzonej pomarańczowej skórki. Jakie są przyczyny powstawania cellulitu? Jak lepiej zadbać o skórę i wygrać walkę z cellulitem? Dowiesz się, czytając artykuł!

​Co to jest cellulit?

kobieta z tabliczką cellulit

Cellulit to charakterystyczne deformacje struktury skóry (w formie grudek, fałdów, zgrubień) będące efektem zaburzeń przepływu krwi i limfy. Owe zniekształcenia to nic innego, jak nierównomiernie rozłożony podskórny tłuszcz, który uciska komórki tkanki łącznej. W momencie, gdy komórki tłuszczowe zwiększają swą objętość, a proces tworzenia się cellulitu postępuje, krążenie krwi i limfy jest coraz gorsze, a naczynia krwionośne są coraz słabiej dotlenione. Komórki tkanki łącznej są coraz gorzej zaopatrywane w składniki odżywcze, a toksyny coraz mozolniej i trudniej usuwane.

Na skutek tego mechanizmu szkodliwe substancje, uboczne produkty przemiany materii oraz woda zaczynają być coraz intensywniej gromadzone w tkankach, co prowadzi do sukcesywnego pogarszania się kondycji skóry. Bardzo często do rozwoju cellulitu przyczyniają się hormony, a mianowicie duże ilości wydzielanych estrogenów (hormonów płciowych żeńskich). Z tego też powodu zjawisko to obserwowane jest niemal wyłącznie u kobiet.

Problem skórki pomarańczowej dotyczy kobiet w różnym wieku, zarówno młodych, jak i tych starszych. Jeśli zaś chodzi o uwarunkowania fizyczne, to cellulit występuje częściej i w dużo większym natężeniu u pań tęższych, posiadających podwyższony poziom podskórnej tkanki tłuszczowej. Do wzmożonego powstawania cellulitu niekiedy dochodzi w sytuacjach zawirowań w gospodarce hormonalnej, np. w trakcie dojrzewania, w menopauzie, w ciąży oraz przy rozmaitych chorobach hormonalnych.

Wyróżniamy dwa główne rodzaje cellulitu: tłuszczowy i wodny, przy czym zarówno pod względem objawów, przyczyn, jak i metod zwalczania, różnią się one od siebie. Istnieje jeszcze jeden, rzadziej pojawiający się, bardzo specyficzny i trudny do zwalczenia rodzaj cellulitu, mianowicie cellulit cyrkulacyjny. Warto o dwóch podstawowych typach cellulitu powiedzieć nieco więcej.

​Cellulit wodny

Cellulit wodny bardzo często jest związany z pracą naszego układu hormonalnego oraz powstającymi na tym tle zaburzeniami gospodarki wodnej w organizmie. W konsekwencji gwałtownych skoków i spadków poziomu hormonów (zwłaszcza estrogenów) dochodzi do zatrzymania wody w organizmie, czego skutkiem jest nieregularne położenie adipocytów (komórek tłuszczowych) oraz kumulacja toksyn, a co za tym idzie pojawienie się obrzęków, fałdek i zgrubień, szczególnie na udach i pośladkach. Po ściśnięciu skóry mogą pojawiać się też grudki.

Do nasilenia cellulitu wodnego nierzadko dochodzi w okresach wahań hormonalnych, np. przed miesiączką lub u nastolatek w fazie pokwitania. Jest to także przypadłość, która często pojawia się u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną.

Przyczyną zatrzymywania wody w organizmie, i w konsekwencji rozwoju cellulitu wodnego, może być również dieta obfitująca w sól i wysoko przetworzoną żywność, a także zaburzenia pracy nerek oraz zbyt niskie spożycie płynów (szczególnie wody).

Cellulitowi wodnemu sprzyjają ponadto takie czynniki jak:

  • siedzący tryb życia,
  • wielogodzinna praca w stojącej pozycji,
  • wady postawy,
  • palenie papierosów,
  • nadużywanie alkoholu,
  • zbyt rzadko podejmowana aktywność fizyczna,
  • nieregularne jedzenie posiłków,
  • częste chodzenie w butach na wysokich obcasach,
  • noszenie zbyt obcisłych ciuchów,
  • problemy z krążeniem.

Cellulit wodny pojawia się bez względu na wiek i typ figury. Może dotykać kobiety szczupłe, o średniej masie ciała, jak i te z nadwagą. Ten rodzaj cellulitu jest stosunkowo łatwy do wyeliminowania. Nie jest też groźny dla naszego zdrowia.

​Cellulit tłuszczowy

Cellulit tłuszczowy jest cechą kobiet z nadwagą. Pojawia się przede wszystkim na brzuchu, pośladkach, a także na udach, nad kolanami, na piersiach, ramionach. Przy dużej nadwadze i otyłości może być również widoczny na plecach, łydkach.

W przeciwieństwie do cellulitu wodnego, w przypadku cellulitu tłuszczowego grudki są wyraźnie widoczne nawet bez naciągania i napinania skóry. Oprócz grudek na skórze zauważalne mogą być również specyficzne wgłębienia. Przy ściśnięciu fałdu skóry czasem odczuwany jest ból.

Przyczyną rozwoju cellulitu tłuszczowego są nadmiernie rozrastające się komórki tłuszczowe, które prowadzą do zatamowania krążenia krwi i limfy i intensywnego nacisku na tkankę łączną. Następuje spowolnienie przemiany materii, komórki tłuszczowe otoczone przez toksyny i wodę zaczynają się coraz bardziej rozrastać i tworzyć coraz liczniejsze nierówności. Z czasem skóra na większej powierzchni przyjmuje grudkowatą strukturę, stąd zresztą porównanie do skórki pomarańczowej.

Na pojawienie się skórki pomarańczowej niekiedy mają wpływ czynniki genetyczne, jednak znacznie częściej powstawaniu cellulitu tłuszczowego służy prowadzenie niezdrowego trybu życia.

Generalnie cellulit tłuszczowy jest wynikiem zbyt wysokiego poziomu tkanki tłuszczowej w ciele i przeważnie dotyczy osób z otyłością i nadwagą. Osoby szczuplejsze nie miewają problemu z tym typem cellulitu, gdyż komórki tłuszczowe nie są u nich nadmiernie rozrośnięte i nie powodują zaburzeń w przepływie płynów ustrojowych, nacisku na tkankę łączną i anomalii w postaci grudek tłuszczu zgromadzonego pod skórą.

Co sprzyja powstawaniu cellulitu tłuszczowego? Oto najczęstsze przyczyny:

  • nieodpowiednie odżywianie, nadmiar śmieciowego jedzenia, produktów mącznych i tłustych w jadłospisie,
  • zbyt duże ilości węglowodanów prostych w codziennej diecie,
  • brak ruchu, siedzący tryb życia,
  • nadmiar kortyzolu, czyli hormonu stresu,
  • kumulacja toksyn w organizmie wynikająca m.in. z niezdrowych nawyków (picie alkoholu, palenie papierosów),
  • zaburzenia przemiany materii,
  • zaburzenia gospodarki glukozowo-insulinowej,
  • częste, gwałtowne zmiany wagi ciała (tycie i chudnięcie na przemian).

Do nasilonego powstawania cellulitu tłuszczowego może też dochodzić w przypadku niektórych chorób metabolicznych i hormonalnych oraz przy zaburzeniach pracy układu trawiennego.

Jak się pozbyć cellulitu – dieta, ruch, domowe sposoby i preparaty, czyli czterostopniowa walka ze skórką pomarańczową

smarowanie kremem cellulitu

Cellulit na udach, cellulit na brzuchu, cellulit na pośladkach… Bez względu na miejsce, w którym występuje u nas pomarańczowa skórka, aby zacząć ją skutecznie redukować (i przy okazji zapobiec powstawaniu cellulitu w przyszłości!), najlepiej zadziałać w sposób intensywny i wielotorowy. Co to oznacza? Należy używać jednocześnie kilku metod walki z cellulitem, pamiętając o zachowaniu systematyczności w naszych działaniach.

Przede wszystkim warto zadbać o właściwe odżywanie, które jest kluczem do sprawnej gospodarki wodnej w organizmie, szybkiego metabolizmu i pozbycia się nadmiaru tkanki tłuszczowej odpowiedzialnej za cellulit lipidowy.

Równolegle powinniśmy zatroszczyć się o odpowiednią, systematyczną pielęgnację skóry, dzięki której pobudzimy krążenie krwi, lepiej odżywimy tkankę skórną i zastopujemy proces dalszego tworzenia się skórki pomarańczowej. Doskonałą metodą walki z cellulitem jest też regularna aktywność fizyczna.

W sytuacjach bardziej zaawansowanego cellulitu możemy również sięgać po fachowe zabiegi na cellulit wykonywane w klinikach i gabinetach medycyny estetycznej oraz niektórych salonach kosmetycznych.

Jak pozbyć się cellulitu – wprowadzamy zmiany w trybie życia!

Racjonalna, zdrowa, dobrze zbilansowana dieta pomoże nam w redukcji cellulitu, a jednocześnie będzie sprzyjać niezakłóconemu metabolizmowi i brakowi zjawiska kumulacji toksyn w organizmie.

Chcąc wprowadzić taki zdrowy, przyjazny ładnej skórze i smukłej sylwetce, wolny od nadprogramowych kalorii jadłospis, powinniśmy przede wszystkim mocno ograniczyć spożywanie słodyczy, tuczących słonych przekąsek a’la chipsy oraz wszelkich wysoko przetworzonych produktów (np. gotowych dań, konserw, parówek, zup w proszku, fast foodów).

Niewskazane są także niskiej jakości mięsa i wędliny z zawartością hormonów, antybiotyków, konserwantów, wszelkie dania tłuste i produkty z białej mąki (biały makaron możemy zastąpić pełnoziarnistym, a zwykłe bułki czy chleb pieczywem razowym).

Czego jeszcze powinniśmy unikać, walcząc z cellulitem:

  • potraw z dużą ilością soli,
  • kostek rosołowych,
  • przypraw płynnych typu Magi,
  • gotowych mieszanek przyprawowych (często zawierają nadmierne ilości soli, a także wzmacniacze smaku, konserwanty),
  • słodkich, kolorowych napojów (zawierają dużo cukru),
  • produktów z tłuszczami trans (np. margaryn twardych, słodyczy),
  • gotowych sosów,
  • używek (picie alkoholu, picie dużych ilości kawy lub napojów energetycznych, palenie papierosów).

Jadłospis budujemy na bazie zdrowych, chudych produktów o jak najniższym stopniu przetworzenia. Sięgamy po znaczne ilości warzyw, owoców i produktów zbożowych. W codziennym menu uwzględniamy także: orzechy, ziarna, rośliny strączkowe, chudy nabiał, jajka, chude mięso i ryby.

Pamiętajmy też o codziennym piciu dużych ilości wody (ok. 1,5 l). Dodatkowo warto sięgać po zieloną herbatę i zieloną kawę, które mają pozytywny wpływ na metabolizm, pobudzają spalanie tkanki tłuszczowej i stymulują mikrokrążenie w skórze.

Istotne znacznie w walce z cellulitem ma także ruch. Bardzo często przyczyną pomarańczowej skórki jest praca siedząca lub stojąca albo generalnie brak ruchu. Jedna pozycja przez wiele godzin sprzyja zaburzeniom krążenia i zastojom krwi w żyłach. W rezultacie na skórze tworzą się obrzęki i nierówności.

Brak aktywności fizycznej prowadzi także do łatwego i szybkiego odkładania się tkanki tłuszczowej, która potem uwidacznia się między innymi pod postacią cellulitowych fałdek i grudek. Warto zatem wybrać jakąś lubianą przez nas formę aktywności (np. pływanie, jazdę na rowerze, fitness lub inną) i regularnie (3-5 razy w tygodniu) po nią sięgać (jedna sesja treningowa powinna trwać ok. 40 minut lub dłużej, jeśli mamy lepszą kondycję). Możemy też wymieniać i dowolnie łączyć ze sobą różne dyscypliny, jeżeli nie lubimy monotonii.

Jeśli zaś nie możemy pozwolić sobie na żadną z form treningowych, wybierajmy się chociaż parę razy w tygodniu na dłuższy, dynamiczny spacer.

Najskuteczniejsze ćwiczenia na cellulit:

  • bieganie,
  • ćwiczenia na stepperze,
  • jazda na rowerze (standardowym lub stacjonarnym),
  • trening na orbitreku,
  • ćwiczenia z hula hop,
  • step aerobik,
  • jazda na rolkach,
  • przysiady,
  • wykroki,
  • zakroki,
  • wymachy nóg w klęku podpartym.

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna, oprócz redukcji cellulitu, przynieść nam mogą także dodatkowe korzyści. Umożliwiają między innymi wymodelowanie zgrabnej, szczupłej sylwetki i sprzyjają ogólnej poprawie stanu zdrowia i odporności.

Czytaj też: Spirulin Plus – oczyszczający oraz odchudzający suplement diety

​Jak pozbyć się cellulitu – stosujemy wypróbowane domowe sposoby!

Domowe sposoby na cellulit nie wymagają ani specjalnych przygotowań, ani dużej ilości czasu, ani też wyszukanych składników, tym bardziej warto włączyć je do palety narzędzi do walki z pomarańczową skórką.

Masaż na cellulit

Skuteczną, a zarazem niezwykle prostą metodą jest masaż na cellulit z użyciem balsamu do ciała. Jest jednak jeden warunek – musimy wykonywać go regularnie, najlepiej codziennie po wyjściu z kąpieli lub prysznica. Wcieramy niewielką ilość balsamu w miejsca objęte cellulitem, wykonując ruchy koliste oraz ruchy od dołu do góry. Zamiast balsamu możemy użyć olejku eterycznego, np. olejku migdałowego, rozmarynowego, cytrynowego, imbirowego, cynamonowego.

Popularnością cieszy się również masaż antycellulitowy na sucho z użyciem szczotki albo rękawicy do ciała. Pod prysznicem możemy zaś wykorzystać do masażu szorstką gąbkę.

​Antycellulitowy, ujędrniający peeling z soli morskiej

2 łyżki rozpuszczonego oleju kokosowego łączymy z 3-4 łyżkami soli morskiej (lub himalajskiej). Mieszamy do uzyskania jednolitej masy. Nakładamy na wilgotną skórę, po czym masujemy przez 2-3 minuty. Spłukujemy, wycieramy skórę i nakładamy balsam nawilżający. Peeling solny wykonujemy 1-2 razy w tygodniu.

​Peeling cukrowy na cellulit

Niepełną szklankę cukru trzcinowego łączymy z 4-5 łyżkami oliwy z oliwek. Opcjonalnie możemy dodać także 1 łyżeczkę imbiru, trochę soku z cytryny albo 2 łyżki płynnego miodu. Składniki mieszamy do momentu uzyskania jednolitej masy. Nakładamy na wilgotną skórę w miejscach, gdzie występuje cellulit. Masujemy okrężnymi ruchami, po czym zmywamy. Stosujemy 1-2 razy w tygodniu.

​Naprzemienne zimne i ciepłe prysznice

Podczas kąpieli miejsca dotknięte cellulitem polewamy na przemian zimną i ciepłą wodą. Powtarzamy czynność ok. 10 razy.

​Antycellulitowa i oczyszczająca maska na ciało z kurkumy i cynamonu

2 łyżki kurkumy łączymy z 2 łyżkami cynamonu, 1 łyżką płynnego miodu i 2 łyżkami oliwy lub oleju. Robimy ze składników pastę o takiej konsystencji, aby było nam łatwo ją rozsmarować na skórze. Nakładamy na fragmenty ciała objęte cellulitem, masujemy przez 2 minuty. Pozostawiamy maskę na następne kilka minut, po czym spłukujemy. Powtarzamy zabieg za kilka dni.

Jak zwalczyć cellulit – stawiamy na sprawdzone preparaty!

cellulit

Dobrym patentem dla osób walczących o gładką, piękną skórę bez skórki pomarańczowej jest regularne stosowanie specjalistycznych preparatów antycellulitowych zarówno w formie doustnej, jak i tych do użytku zewnętrznego. Balsamy i kremy na cellulit, stymulując mikrokrążenie, poprawiają jędrność skóry, wzmacniają jej napięcie, dostarczają też skórze i tkance podskórnej cennych substancji odżywczych. Przyczynią się nie tylko do redukcji skórki pomarańczowej, ale i tkanki tłuszczowej.

Rynek oferuje też suplementy diety na cellulit. Są one niezwykle pomocne, a w połączeniu z domowymi kosmetykami lub kremami mogą stanowić bardzo skuteczną broń przeciw cellulitowi. Najlepiej skomponowanym i dającym najlepsze efekty suplementem tego typu jest Perfect Body Cellulite. Intensywnie działając od wewnątrz, preparat na kilka sposobów stymuluje nasz organizm do regeneracji tkanki skórnej i redukcji pomarańczowej skórki.

Perfect Body Cellulite zawiera specjalnie dobraną, wielozadaniową mieszankę składników, wśród których znajdziemy między innymi: ekstrakt z zielonej herbaty, ekstrakt z gorzkiej pomarańczy, ekstrakt z liści pokrzywy, ekstrakt z pestek winogron, witaminy. Dzięki tak bogatej kompozycji, suplement wygładza, rewitalizuje, odżywia i detoksykuje skórę, podkręca tempo przemiany materii, stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej i przyspiesza redukcję cellulitu.

Zabiegi na cellulit

Jeśli szukamy bardziej zaawansowanych rozwiązań bazujących na nowoczesnych technikach w medycynie estetycznej i kosmetologii, możemy również sięgnąć po specjalistyczne zabiegi, do których należą:

  • endermologia,
  • fala uderzeniowa (terapia elektroakustvczna),
  • karboksyterapia,
  • laseroterapia,
  • mezoterapia,
  • ultradźwięki.

Sporą popularnością cieszy się ostatnio drenaż limfatyczny, czyli specjalny masaż uciskowy. Inny rodzaj zabiegu to bańki chińskie na cellulit. Wykorzystują one podciśnienie, poprawiają mikrokrążenie i pomagają rozbijać tkankę tłuszczową. Mają działanie wygładzające i ujędrniające skórę, wspierają też oczyszczanie organizmu z toksyn. Jednak masaż bańkami chińskimi ma kilka przeciwwskazań. Nie powinien być na przykład stosowany przez osoby mające problemy z krążeniem, borykające się z żylakami i pajączkami naczyniowymi.

Przeczytaj recenzję skutecznego preparatu na szybką redukcję cellulitu i tkanki tłuszczowej: Perfect Body Cellulite

Zobacz także:
Keto Actives – dzięki zjawisku ketozy zgubisz wszystkie zbędne kilogramy
Fast Burn Extreme – sprawdzamy skuteczność tego reduktora tkanki tłuszczowej! Czy warto go kupić?
BurnBooster – odchudzanie i spalanie tłuszczu na najwyższym poziomie
Keto Light Plus – szybkie i skuteczne wprowadzenie w stan ketozy ułatwiającej utratę wagi
Detoxyn – skutecznie wspomaga naturalną detoksykację organizmu.
Karolina Wieczorek

Dzielę się swoimi doświadczeniami i przekazuję wiedzę na temat zdrowia, urody oraz trenowania i modelowania ciała, publikując artykuły na portalach i blogach tematycznych. W moich tekstach znaleźć można ciekawe i przydatne porady, jak żyć zdrowo i witalnie oraz jak skutecznie zwalczać niedoskonałości figury i urody. Piszę również recenzje interesujących suplementów diety, kosmetyków, preparatów leczniczych.

Comments (3)

  1. Cellulit jest jedną z najbardziej dokuczliwych kobiecych dolegliwości. Chyba każda z nas ma jakieś wady, ale kobiety nie warto się tym przejmować!

  2. Moja siostra od kilku lat ma kompleksy związane z swoim wyglądem. Myślę ze potrzeba tutaj pracy nad samym sobą.

  3. Cellulit jest prawdziwym problemem kobiet. Ja bym Wam dziewczyny radziła, abyście pokochały siebie takimi jakimi jesteście, a dopiero później dbały o swoje ciało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.