Trudno byłoby znaleźć osobę, która czasami nie przewraca się łóżku, patrzy w sufit lub w okno i godzinami nie może zasnąć. O ile taki stan zdarza się stosunkowo rzadko, raz na kilka, kilkanaście nocy, to zazwyczaj nie ma powodu do niepokoju. Jeśli jednak jest to zjawisko stałe, spotykające nas praktycznie codziennie, to może oznaczać, że cierpimy na bezsenność, jedną z chorób uznawanych już za cywilizacyjne i dotykającą coraz większą część społeczeństwa. Jest to jednocześnie schorzenie na tyle poważne, że w żadnym wypadku nie powinniśmy go lekceważyć, ponieważ nieleczone może stać się przyczyną wielu innych dolegliwości niekorzystnie odbijających się na ogólnym stanie naszego zdrowia. Na ciągłym niedoborze snu, ucierpi nie tylko nasza psychika, ale i kondycja fizyczna, a jego całkowity brak przez dłuższy czas stanowi już nawet zagrożenie dla życia. Warto więc wiedzieć, co powoduje bezsenność, jakie są jej charakterystyczne objawy, skutki i w jaki sposób najczęściej ją się leczy.

Bezsenność – czym właściwie jest

Szukając, np. w internecie, prostej i zrozumiałej definicji pojęcia bezsenności możemy przeczytać, że jest to niewystarczająca ilość snu w ciągu doby albo też jego zła jakość. Ujmując to w trochę bardziej naukowy sposób, mówimy, że bezsenność, znana również pod łacińską nazwą insomnia, jest zaburzeniem naszego naturalnego, dobowego rytmu, czasu jaki przeznaczamy na pracę i wypoczynek oraz głębokości i długości trwania snu. Niezależnie jednak od definicji, taki stan może wyjątkowo niekorzystnie wpływać na cały nasz organizm, zwłaszcza kiedy utrzymuje się przez wiele tygodni lub miesięcy. Co ciekawe, jeszcze do niedawna uważano takie zaburzenia za normalne, szczególnie u ludzi w średnim bądź podeszłym wieku. Każdy na pewno słyszał powiedzenie, że stary człowiek nie potrzebuje dużo snu, chociaż w rzeczywistości jest on mu tak samo potrzebny, jak nastolatkowi, najlepiej zalecane 8 godzin na dobę. Niestety, tryb życia, jaki prowadzimy sprawia, że bezsenność spotyka już nawet młodzież, zestresowaną, zabieganą i nienauczoną prawidłowo wypoczywać. Statystyki są tu bezlitosne, mówiące, że już jedna trzecia Polaków narzeka na problemy ze snem, a lekarze u większości z nich diagnozują najcięższą bezsenność przewlekłą. Jedynym pozytywem jest tu fakt, że zmieniono również podejście medycyny do tej kwestii, a problemy ze snem nie są już traktowane tylko jako objaw jakiegoś schorzenia, lecz jako odrębna choroba wymagająca często specjalistycznego leczenia. Dokonano nawet jej odrębnej klasyfikacji, a oprócz typowej bezsenności możemy się również zetknąć z:

  • nagłymi niekontrolowanymi atakami senności w ciągu dnia, nazywanymi narkolepsją, nad którą nie można zapanować bez wdrożenia odpowiedniej kuracji;
  • chrapaniem, wyjątkowo uciążliwym także dla pozostałych domowników;
  • bezdechem sennym;
  • ciągłym uczuciem senności, które może mieć zróżnicowane przyczyny i być powodowane nie tylko przez brak snu, często jest też objawem poważnej choroby, czego nie powinniśmy sobie lekceważyć;
  • zaburzeniami snu polegającymi na towarzyszącymi im stanami lękowymi, kurczami i mimowolnymi ruchami kończyn dolnych, czyli zespołem niespokojnych nóg czy lunatykowaniem.

Bezsenność – przyczyny tej choroby

Tak, jak w przypadku wielu innych chorób, także bezsenność może mieć różne oblicza i być powodowana przez wiele przyczyn. Nasz podatność na nią zmienia się wraz z upływem czasu i częściej cierpią na nią kobiety niż mężczyźni. Dotyka także częściej osób należących do tzw. grup ryzyka, a zaliczamy do nich np. osoby, które przeszły różne choroby psychiczne, zwłaszcza depresję albo będące w okresie klimakterium, w przypadku kobiet lub andropauzy w przypadku mężczyzn. Zaczyna się zazwyczaj niewinnie, niewielkimi, lecz stopniowo narastającymi problemami z zasypianiem albo przesunięciem godziny, o której kładziemy się do łóżka. Może też być odwrotnie, kładziemy się i wstajemy coraz wcześniej. Jak już wspomnieliśmy, przyczyny tego są zróżnicowane i można je podzielić na dwie odrębne grupy. Pierwsza to te, na które faktycznie mamy jakikolwiek wpływ, bo bezsenność wynika często z naszej winy. Drugie zaś są przyczynami niezależnymi od naszej woli, wynikającymi z rozwijających się w organizmie stanów chorobowych, o których możemy aktualnie nie wiedzieć.

Przyczyny bezsenności, którym sami jesteśmy winni

Spotykającym nas zaburzeniom snu bardzo często jesteśmy winni sami, zaniedbując wiele istotnych czynników wpływających znacząco na jego jakość. Zanim więc udamy się do lekarza, sprawdźmy, czy coś w naszej sypialni, a nawet w diecie lub prowadzonym stylu życia, nie jest powodem tego, że źle śpimy. Najczęstsze przyczyny bezsenności, na które mamy wpływ to:

  • niewygodne łóżko ze źle dobranym materacem sprawiające, że nasze ciało leży w niewłaściwej pozycji, co może powodować między innymi dolegliwości bólowe utrudniające nam zaśnięcie. Kupując materac czy pościel, wybierajmy tylko te robione z naturalnych, oddychających materiałów;
  • niewłaściwa temperatura panująca w sypialni, za niska lub za wysoka. Specjaliści wskazują, że optymalna, pozwalająca nam szybko zasnąć i jednocześnie dobrze wypocząć waha się od 18 do 22 stopni. Warto również wyeliminować wszystkie bodźce utrudniające zaśnięcie, idąc spać wyłączmy telewizor, laptopa i nie bierzmy do łóżka smartfona lub tabletu;
  • ciężkostrawna, tłusta dieta, nadmiernie obciążająca przed snem nasz układ pokarmowy, co może stać się przyczyną nocnych dolegliwości trawiennych i zamiast w łóżku możemy spędzić noc w łazience. Lekarze nie zalecają również chodzenia spać z pustym żołądkiem, ale ostatnim posiłkiem powinna być lekkostrawna kolacja, najlepiej spożywana około 2 -3 godziny przez położeniem się do łóżka. Unikajmy przed snem także wszelkich pobudzających odżywek, zwierającej kofeinę kawy, a przede wszystkim alkoholu, po którym nasz sen na pewno nie będzie zdrowy i przyjemny;
  • brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej w ciągu dnia, szczególnie na świeżym powietrzu. Prowadzony siedzący tryb życia może powodować problemy z niedotlenieniem organizmu, co także niekorzystnie wpływa na jakość snu i powoduje trudności z zaśnięciem. Dobrym pomysłem jest wyjście wieczorem na krótki spacer, po którym będziemy spali spokojnie do samego rana;
  • kładzenie się spać o różnej porze powodujące praktycznie natychmiastowe zaburzenie naszego naturalnego dobowego rytmu wypoczynku i aktywności. Lepiej ustalić sobie stałą godzinę kładzenia się do łóżka i ściśle jej przestrzegać.

Przyczyny bezsenności wynikające z innych chorób

O ile wszystkie powyżej wymienione czynniki powodujące bezsenność jesteśmy w stanie zmienić od razu, to te niezależne od naszej woli często wymagają fachowego zdiagnozowania, co może zazwyczaj zrobić tylko lekarz. Ciągły, powtarzający się codzienne brak właściwej ilości snu jest także powodowany przez:

  • choroby o podłożu psychotycznym, przede wszystkim silny stres, którego coraz trudniej jest nam uniknąć. Bezsenność jest też objawem nerwicy, różnego rodzaju stanów lękowych, halucynacji, omamów i depresji;
  • uszkodzenia układu nerwowego zaburzające jego prawidłową pracę;
  • nadciśnienie tętnicze oraz inne schorzenia serca i całego układu krwionośnego. Objawem tych chorób są między innymi silne bóle oraz duszności, często o takim natężeniu, że utrudniają normalne oddychanie, co automatycznie odbija się na jakości snu i problemach z zasypianiem;
  • choroby układu oddechowego, powikłania po przebytym zapaleniu płuc i przede wszystkim astma objawiająca się występującymi również w nocy napadami duszności wymagającymi natychmiastowego wzięcia leków;
  • dolegliwości ze strony układu moczowego, choroby nerek czy stany zapalne pęcherza powodujące konieczność częstego oddawania moczu, również w godzinach nocnych. U mężczyzn częstą przyczyną bezsenności jest z kolei przerost prostaty;
  • wspomniana menopauza u kobiet powodująca poważne zaburzenia gospodarki hormonalnej organizmu, a niewłaściwy poziom wydzielania estrogenu może znacznie wydłużać fazę REM snu;
  • choroby tarczycy, a zwłaszcza jej nadczynność, dająca objawy zakłócające sen, takie jak nerwowość, nadmierna potliwość, przyspieszona akcja serca, duszności;
  • zaburzenia wydzielania melatoniny, hormonu, którego niewłaściwy, za niski poziom to jedna z najczęstszych przyczyn bezsenności.

Jest to tylko część przyczyn odpowiadających za nasze problemy z zasypianiem i ze snem. Możemy się również zetknąć z tzw. bezsennością pierwotną, której powodów występowania do chwili obecnej nie udało się do końca rozpoznać, co czyni ją jednocześnie najtrudniejszą do wyleczenia.

Bezsenność – skutki i stosowane metody leczenia

Niezależnie od przyczyn bezsenność jest chorobą wymagającą podjęcia natychmiastowego leczenia. Jeśli tego nie zrobimy, będzie się pogłębiać, doprowadzając stopniowo organizm do stanu całkowitego wyniszczenia fizycznego i psychicznego. Brak snu prowadzi do rozwoju wielu niebezpiecznych dolegliwości, przede wszystkim takich jak:

  • zaburzenia z koncentracją i zapamiętywaniem prowadzące nawet do upośledzenia zdolności poznawczych oraz problemów z logicznym mówieniem i poprawnym formułowaniem zdań;
  • ciągłe uczucie zmęczenia będące powodem narastającego zniechęcenia do wykonywania nawet najprostszych codziennych czynności;
  • problemy z prawidłowym trawieniem, co prowadzi do rosnącej nadwagi i otyłości. Jednocześnie zwiększa się łaknienie, co nie pozwala zapanować nad nadmiernym apetytem;
  • za wysoki poziom cukru we krwi prowadzący do rozwoju cukrzycy stopnia I lub II;
  • choroby serca oraz całego układu krwionośnego, przede wszystkim wspomnianego nadciśnienia tętniczego, a u wielu osób wzrasta również ryzyko wystąpienia zaburzeń rytmu serca, czy zagrażającego życiu zawału lub udaru mózgu;
  • zaburzenia potencji, a w wielu przypadkach także prawie całkowite zahamowanie popędu seksualnego wynikające ze zmęczenia, a nawet wspomnianego skrajnego wyczerpania organizmu spowodowanego właśnie zbyt małą ilością snu;
  • nowotwory, związane z obniżeniem naszej naturalnej odporności grożące rozwojem między innymi raka prostaty u mężczyzn, jajnika i macicy u kobiet czy też piersi lub jelita grubego;
  • choroby natury psychicznej, takie jak silna nerwica objawiająca się niekiedy wzrostem poziomu agresji albo depresja, często wymagająca leczenia w warunkach szpitalnych.

Skutki bezsenności mogą być naprawdę tragiczne. Dlatego, kiedy tylko zauważymy u siebie pierwsze niepokojące objawy, a liczba nieprzespanych nocy rośnie w zastraszającym tempie, czas zacząć temu skutecznie przeciwdziałać. Sposobów leczenia tej choroby jest wiele, jednak większość specjalistów stara się unikać podawania swoim pacjentom silnych środków farmakologicznych, takich jak leki nasenne. Ich skuteczność z pewnością jest wysoka, lecz biorąc je, musimy jednocześnie liczyć się w wielu przypadkach z poważnymi skutkami ubocznymi. Jest to między innymi opisany powyżej spadek odporności czy problemy z koncentracją, senność, wahania nastroju, różny stopień upośledzenia funkcji poznawczych, a nawet uzależnienie. Lepiej zastosować naturalne metody, skorzystać z pomocy psychologa, który pokaże nam, jak odpowiednio zadbać o zalecaną higienę snu. Można również zdecydować się na zastosowanie preparatów opartych na popularnych ziołach o działaniu relaksującym, uspokajającym i ułatwiającym zasypianie albo środkach uzupełniających niedobory melatoniny. Te ostatnie wykazują skuteczność porównywalną niekiedy nawet z farmaceutykami, a jednym z częściej polecanych przez specjalistów jest Melatolin Plus.

Melatolin Plus – suplement ułatwiający zasypianie

Jest to nowoczesny i całkowicie bezpieczny w użyciu suplement diety złożony ze składników dobranych dokładnie pod kątem wspomagania leczenia bezsenności. Zawiera wyłącznie naturalne substancje, w większości pochodzenia roślinnego, a znajdziemy w nim między innymi:

  • melatoninę, nazywaną przez specjalistów hormonem snu, pozwalającą ponownie wyregulować nasz biologiczny, wewnętrzny zegar;
  • rumianek pospolity, o działaniu uspokajającym i niwelującym negatywne efekty zmęczenia fizycznego i psychicznego;
  • ekstrakt z szyszek chmielu, pełen lupuliny także umożliwiającej wyciszenie się nawet po najcięższym i najbardziej nerwowym dniu;
  • korzeń żeń-szeń, najskuteczniej usuwający z kolei efekty stresu co również ma niebagatelne znaczenie dla jakości naszego snu, pomagający również w szybkiej regeneracji organizmu.
Melatolin Plus

Stosując regularnie Melatolin Plus będziemy mogli wieczorem odpocząć, wyciszyć się i odprężyć. Pozbędziemy się wszystkich negatywnych emocji utrudniających nam dotychczas zasypianie, a nasz sen wreszcie będzie mocny, dzięki czemu rano poczujemy się w pełni wypoczęci. Suplement można kupić bezpośrednio od producenta, składając zamówienie poprzez jego stronę internetową, z gwarancją nie tylko skuteczności, ale i najniższej, promocyjnej ceny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.